Когато мощността, с която разполага нашият автомобил не ни е достатъчна, логично възниква въпросът за тунинг на двигателя, с цел да изкараме повече конски сили и въртящ момент. Има много начини да се оптимизира двигателят - правят се разпределителни валове, легла на клапани, клапани, колектори, дюзи и генерация, бутала и биели, колянов вал и маховик, поставя се турбокомпресор и др. Повечето конски сили си искат своето, затова добрият и качествен тунинг на двигателя никога не се изчерпва само с една от изброените доработки. Това разбира се струва значителна сума пари, като често цифрата може значително да надхвърли цената на самата кола.
В последните години все по-голяма популярност набира един друг, сравнително евтин метод за оптимизация на параметрите на двигателя - чип тунинг. С него се постига увеличаване на конските сили и въртящия момент на двигателя.
Всеки съвременен автомобил е снабден със система за електронно управление на двигателя която управлява всички процеси осъществяващи се по време на неговата работа. Тъй нареченият компютър (ECU) отчита данните от редица сензори - температура, обороти, сигнал от ламбда сондата, количество въздух подавано към двигателя, моментното положение на разпределителния вал, налягане на турбо компресора (ако има такъв) и др. За да изпълнява своите функции компютърът се нуждае от управляваща програма, която работи чрез точно определен алгоритъм. Алгоритъма на работа всъщност е софтуер, записан на чип. Най-просто казано чип тунинга представлява подмяна на управляващата програма в чипа с друга, която е препрограмирана, променена и оптимизирана.
ВИДОВЕ ЧИП ТУНИНГ
- Смяна на чипа - При този метод се сменя носителят на управляващия софтуер - оригиналният чип и на негово място се монтира нов чип с нов, модифициран софтуер. Този способ се прилага при автомобили произведени преди 2000г. Смяната на чип е добър вариант, защото се сменя цялата логика на ECU. Така двигателят е по-ефективен и всичко работи по определени закономерности.
- OBD тунинг - В този случай оригиналният управляващ софтуер се изтегля и променя през диагностичната букса на автомобила (OBD). По същия начин в ECU се записва новата модифицирана програма. Процедурата се извършва софтуерно, без да се налага смяна на чипа. Този метод се прилага при по-нови автомобили (след 2000г.) и е по-добър от смяната на чипове.
- PowerBox - При този вид тунинг се поставя преобразувател или определена комбинация от съпротивления между двигателя и определени сензори, при което ECU получавa лъжливи данни и командва двигателя по друг начин. Това от своя страна води до значително, но често неконтролируемо повишаване на мощността, поради което тази система може да бъде вредна при определени условия и да доведе до повреда в двигателя.
ЕФЕКТИВНОСТ
При различните видове двигатели се постигат различни резултати при чип тунинг. Имайте в предвид, че при чип тунинг мощността се увеличава в проценти а не в конски сили, затова колкото по-мощен е двигателя, толкова повече коне ще спечелите чрез тази интервенция.
При атмосфернитe двигатели не могат да се очакват особени резултати. Най-чести увеличението на мощността е в порядъка на 8 - 9%. Промяна се постига главно в аванса като слабо се увеличава и впръсканото гориво (сместа е малко по-богата при определени обороти).
При автомобилите с турбо повишаването на конете е по-сериозно - между 15-30%, като не трябва да се прекалява с мощността защото могат да възникнат повреди в двигателя. При турбо двигателите се постига по-дълъг импулс на впръскване и се вдига налягането, при което работи турбото (в мотора постъпва повече въздух).
Много фирми занимаващи се с чип тунинг обещават по-нисък разход на гориво след интервенцията. Истината е, че ако автомобилът се кара без претоварване и при нормални условия е възможно разхода да падне поне с 0.5 литра. Това се дължи на факта, че вие получавате повече мощност при по-ниски режими на работа и не развъртате двигателя до 2000, 3000 или повече оборота, преминавайки по рано на по-висока предавка, което натоварва по-малко агрегата и респективно дава по-нисък разход на гориво. Ако обаче сте спортна натура и карате на предела разходът ви ще се повиши спрямо разхода преди чип тунинга.
Особено податливи на чип тунинг са дизеловите автомобили с турбо компресор, като при тях се наблюдават и много добри резултати като коне и въртящ момент.
ИЗИСКВАНИЯ И ПРОБЛЕМИ ПРИ ЧИП ТУНИНГ
Преди да преминете към "чипосване" на вашия автомобил трябва да сте сигурни в неговото безупречно техническо състояние. Трябва да се вземе в предвид, на какви километри е автомобила, с какъв двигател, как се кара - от това зависи какви резултати могат да се очакват и доколко е безопасно начинанието. По принцип повечето двигатели са конструирани така, че да издържат на доста по-сериозни натоварвания, от тези на които са подложени при ежедневна експлоатация. Има много причини за това - по-голям ресурс, еко норми, законови изисквания и др. Ако обаче, двигателя "не си знае колометрите" и на практика е с изхабен ресурс, с поставянето на чип тунинг, вие рискувате да съкратите много бързо неговия живот. Чип тунинга натоварва топлинно и механично двигателя (изразходват се резервите му) и ако той не е в добро техническо състояние е възможно да се проявят дефекти. Чип тунинга е особено рисков при новозакупени употребявани автомобили, тъй като на практика нямате гаранция за реални километри и техническо състояние.
При автомобил с чип тунинг, трябва да се обръща голямо внимание на качеството на горивото. Препоръчително е да се кара с високо-октанов бензин за да намалите риска от детонации (запалване на горивото, не когато трябва), които могат да повредят буталата. Важно е след "ремапа", параметрите на двигателя да се следят постоянно поне 2 седмици, за да се избегнат подобни проблеми. Ако вашият чип е премахнал ограничението на максималните обороти (ограничителя) и карате продължително "на макс" също рискувате сериозни повреди.
При автомобилите с турбо компресор риска от претоварване е още по-голям. Повечето компресори имат клапан, който се отвара при определено налягане и изгорелите газове, заобикалят турбото по друг път, без да задвижват неговата перка. Това се прави поради факта, че колкото по-високи са оборотите толкова по-голямо налягане се създава от турбото и се стига до неговото счупване. Всеки турбо компресор има определен максимум на налягане, при което може да работи без да се повреди - той нетрябва да се преминава. За да предпазите вашия турбо двигател преди чип тунинг се уверете, че всички клапани, маркучи и механизми при турбото са изправни.
Колкото и голямо желание да имате за тунинговане на мотора, не прибягвайте до драстично увеличение на мощността. Реално вие няма да усетите разлика от 5 или 10кс., особено ако автомобилът ви е по-мощен. Стойността дори и на тези 5, 10 коня отгоре обаче, за двигателя не е никак малка. Затова не прибягвате до абсолютно максималните стойности на мощност на вашия автомобил, за да запазите двигателя му от повреди. Имайте в предвид, че фирмите занимаващи се с чип тунинг определят граница на мощност, след която, ако желаете още мощност, не дават гаранции за безпроблемното състояние на двигателя.
Цената на чип тунинг може да варира в широки граници и зависи от много фактори като модел на автомобила, мощност, качество на изпълнението и др. Обикновено цената за чип тунинг започва от 250 - 300лв. и може да достигне 1000 и повече. Насочвайте се само към "чип тунери" с опит и име в сферата, защото процедурата не е сложна но си изисква умения и ако не е изпълнена професионално рискувате да си навлечете големи главоболия.
Теодор Трифонов, Autoreview.bg