Един от най-важните компоненти във всеки автомобил са неговите гуми. От тях в голяма степен зависят комфорта и сигурността на придвижване. Автомобилната гума елиминира несъвършенствата на пътната настилка, възникващи при контакт с нея и осигурява коефициент на сцепление на автомобила. Гумите биват различни като размер, структура и предназначение. Основните материали за тяхното производство са натурален или синтетичен каучук и синтетични конци - корда и метални телове. В съвременните гуми се използват стотици съставки, които да подобрят показателите на гумите като износоустойчивост, еластичност и не на последно място безопасност.
Като структура автомобилните гуми се състоят от протектор (шарка), каркас (радиален пласт), пояси корда или стоманено/синтетично влакно, борд, обръч на борда, ламели и раменни блокове.
ВИДОВЕ ГУМИ
Автомобилните гуми се делят основно на три вида, според сезона и условията на експлоатация – летни, зимни и всесезонни.
Летни гуми – Тъй като съставките изграждащи гумите немогат да бъдат максимално ефективни и еластични в температурният диапазон от -30 до +40 градуса, в състава на летните и зимните гуми има съществени разлики. Летните гуми са предназначени за предвижване през лятото, когато температурите са по-високи и следователно пътната настилка е нагорещена. Те са съставени от по-твърди смеси, които да устояват на високата температура, която се получава при движението върху горещия асфалт - тогава лятната гума е максимално ефективна и еластична, осигурявайки оптимално сцепление с настилката. Летните гуми имат и по-добри показатели при предвижването върху мокра настилка тъй като разполагат с дълбоки канали с остри ръбове, които отвеждат по-добре водата. При лятната гуми каналите са сведени до минимум за по-добър контакт с пътя. През зимните месеци, когато температурите са ниски, смесите на лятната гума губят своите качества и тя става твърда като пластмаса и загубва сцепление с пътя. От друга страна шарката на протектора на лятната гума е непригоден за зимни условия и особено при предвижване върху сняг. Наложително е с началото на зимата да смените своите летни гуми със зимни за да си осигурите безопасно и сигурно придвижване в студените месеци.
Зимни гуми - При трайно застудяване с температури под 6 – 7 градуса, е време да поставите зимните гуми. Зимната гума не е направена само за да бъде максимално ефективна на сняг или в планината. Тя е изградена от по-меки смеси, което я прави еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление със студената пътна настилка. Зимните гуми се различават и спрямо рисунъка на грайферите – те разполагат с многобройни ламели, „захапващи“ снега и осигуряващи твърд контакт с настилката. Докато карането с летни гуми през зимата може да бъде много опасно, то карането със зимни през лятото не е толкова рисково по отношение на безопасността. Това обаче далеч не е препоръчително – поради меката смес, от която са изградени зимните гуми, при каране върху горещия асфалт те се „разкашкват“ и за броени часове могат да загубят своите свойства и да станат абсолютно негодни за употреба. Освен това през лятото, зимните гуми имат по-дълъг спирачен път. Особено лошо става положението, когато настилката е сериозно наводнена и съществува опасност от аквапланинг – в тези условия зимните гуми отстъпват значително на летните си събратя, поради разликите в грайфера.
Всесезонни гуми – Съществува и компромисен вариант при избора на гуми наречен всесезонна гума. Този тип гуми по принцип страдат от недостатъци преди всичко през зимата и не се износват така чувствително през лятото. Като цяло всесезонните гуми имат посредствени възможности спрямо „специализираните“, предназначени за конкретни климатични условия. За климатичните условия в България, всесезонната гума не е удачен вариант.
Автомобилните гуми се различават и по вида на протектора, което има съществено значение при монтажа на гумата. По този признак гумите биват – симетрични, асиметрични и комбинирани.
Симетричните гуми се монтират така, че посоката на въртене (“Rotation”), показана със стрелки върху страницата на гумата да съвпада с посоката на движение на автомобила (напред). Зимните гуми са най-често симетрични.
Асиметричните гуми трябва да се монтират с подходящата страна навътре, съответно навън спрямо борда на автомобила. В този случай, вътрешната страна на гумата се идентифицира с думите “Side Facing Inwards” (“страна гледаща навътре”) и “Side Facing Outwards” (“страна гледаща навън”).
Комбинираните гуми са едновременно симетрични и асиметрични. Тези гуми трябва да се монтират така, че посоката им на въртене, указана от стрелките на страницата, да бъде същата като посоката на движение на автомобила, а страниците да бъдат правилно ориентирани към вътрешната и външната страна на превозното средство.
ОБОЗНАЧЕНИЯТА ПО ГУМИТЕ
Обозначенията, които се намират по страниците на гумите предоставят множество ценна информация, която лесно може да бъде разчетена при познаване на съответните символи, цифрови индекси и съкращения. Как да разчетем означенията и какво да гледаме?
Ще вземем за пример автомобилна гума с обозначение за размери „215/45R17 91W“
- с „215“ е обозначена ширината на гумата измерена в милиметри.
- „45“ е съотношението височина към ширина на гумата в проценти. За изчисление на височината на гумата (разстоянието между ръба на джантата и външния край на протектора) се прилага следното изчисление – 215х0.45 = 96.75мм. Не е зле да помислите по този въпрос, ако сте решили да обувате колата в по-широки гуми. Увеличените широчина и височина на гумата могат да не позволят колелото да влезе в арката на калника или да нарушат свободата при завиване.
- „R” означава радиалната структура на каркаса (носещата конструкция на гумата е съставена от радиални спрямо центъра на въртене нишки). При някой професионални гуми за всъдеходи или товарни автомобила се ползва и диагонален каркас.
- „17“ обозначава диаметъра на джантата в цолове/инчове ( един цол/инч е равен на 2.54см.)
- „91“ е индекс за товароносимост, обозначаващ товароносимостта на гумата:
Товарен индекс/килограми - 75/387кг., 80/450кг., 85/515кг., 90/600кг., 95/690кг., 100/800кг.
- „W” означава скоростният индекс, определящ максималната скорост, на която издържа гумата:
Индекс/макс. допустима скорост – P/150км.ч., Q/160км.ч., R/170км.ч., S/180км.ч., T/190м.ч., H/210м.ч., V/240км.ч., W/270км.ч., Y/300км.ч., Z/над 300км.ч.
Страна и посока на въртене – Много важен надпис обозначаващ начин на монтаж на гуми със симетрични, асиметрични и комбинирани профили (шарка). Обозначава се със стрелка посочваща посоката на въртене или надписи “Side Facing Inwards”- страна гледаща навътре и “Side Facing Outwards”- страна гледаща навън. Спазването на обозначението е задължително.
Конструкция на гумата – дава информация за материала и броя на нишките в протектора. Обозначава се и вида конструкция (радиален, безкамерен и др.) Обозначенията са “TUBELESS”, “RadialX” и др.
ДОТ идентификация - Дава се от Държавната комисия за автомобилен транспорт на САЩ и съдържа информация относно производител, размер, изпълнение на гумата. Последните 4 цифри са най-важни и дават информация за седмицата на производство и годината. Например – 2110 означава 21-ва седмица на 2010г.
Максимално натоварване и налягане – Информацията в полето „Max.Load &Pressures” дава информация за товароносимостта на гумата и нейното максимално допустимо налягане.
Сертификация – например „Е3 0252172“ означава, че гумата изпълнява нормите ЕСЕ-R30 на ЕС. Цифрата „3“ е кода на държавата, в която е проведено изпитването.
Указател за износване TWI – Указва мястото на индикатора за износване върху протектора.
СМЯНА НА ГУМИТЕ
Максималният живот на една гума е около 10 години, а при зимните гуми той е не повече от 4 години, дори когато външно гумите изглеждат добре и имат грайфер. Така е защото каучуковата смес, от която са изградени старее с времето и губи своите качества, а високите температури и слънчевата светлина ускоряват този процес. Когато пък гумата е износена тя не може да се справи с мокра, снежна или гладка пътна настилка. Индикатори за износеност, намиращи се в надлъжните канали на гумите, сигнализират за смяна, когато дълбочината на грайфера е намаляла до 1.6мм.
При летни гуми смяната е наложителна, когато дълбочината на грайфера е намаляла до 2 мм., а зимните гуми загубват силите си на сцепление при 4 мм дълбочина на грайфера.
Когато сменяте своите гуми е наложително да смените и четирите. При комбинация от различни марки, профили и модели може да се получи непредвидимо поведение на автомобила. През зимата е важно е да се кара със зимни гуми и на четирите колела. Две летни и две зимни гуми през зимата е предпоставка за главоболия.
ПОДДРЪЖКА НА ГУМИТЕ
Поддържайте оптимално налягането в гумите - Когато липсва правилното налягане на въздуха, се губи контакта с пътя и гумите се разрушават, което съкращава драстично техния живот. Освен това се увеличава и разхода на гориво. Проверявайте по-често на бензиностанцията налягането на въздуха в гумите особено преди дълъг път. То е посочено на страницата на гумата или на табелка във вашия автомобил (най-често се намира на колоната на шофьорската врата). Измерването на налягане трябва да се извършва винаги при студени гуми.
Проверявайте външния вид на гумата - Препоръчително е от време на време да проверявате визуалното състояние на гумите за подозрителни места като резки, подутини, откъснати парчета от носещата повърхност и разбира се пробиви от пирони или други предмети, които налагат посещение при вулканизатор. Много често се наблюдава и неравномерно износване на гумите, което е сигнал за неизправност в окачването на автомобила и налага посещението на сервиз.
Внимавайте с бордюрите – Бордюра е враг на гумите, затова подхождайте внимателно при качване или слизане. Когато се налага да се качите на бордюр, това трябва да стане съвсем бавно и напречно.
Съхранение на гумите – За да осигурите дълготраен живот на гумите е много важно, те да бъдат съхранявани правилно, когато са свалени от автомобила. Ако гумите са „обути“ на джанти, те трябва да се съхраняват в хоризонтална позиция (легнали). Ако са без джанти трябва да се държат вертикално. Важно и в двата случая е помещението за съхранение да не е влажно, да няма големи температурни колебания, да няма пряка слънчева светлина или концентрирани източници на топлина. Подобен начин на съхранение забавя естествените процеси на стареене на смесите и удължава живота на гумите.
ГУМИ ВТОРА УПОТРЕБА
Автомобилните гуми са една значителна парична инвестиция и много собственици на автомобили се насочват към примамливите оферти за употребявани гуми, най-често внос от Западна Европа. Тънкият момент в избора на „нови“ стари гуми е обстоятелството, че не във всички случаи може да се прецени здравината и състоянието на гумата. Има гуми, които изглеждат читави, но са с разрушена структура, невидима за окото и опасна при движение с висока скорост. Дори и най-големият експерт не може да знае как е била съхранявана и експлоатирана една гума без балони и на вид с добра шарка. Роля за качествата на гумата играе възрастта и „изтезанията“ през които е преминала тя през своята експлоатация – минаване през бордюри, каране с ниско или високо налягане, претоварване, „пилене“, съхранение в неподходящи условия. Неприятното в случая е, че незабележимите отвън повреди могат буквално да експлодират при по-голямо натоварване, висока скорост или рязък завой. Не се доверявайте на примамливите оферти и най-евтините решения, защото сигурността струва пари.
При избор на гуми за вашия автомобил, на първо място трябва да знаете основните параметри на гумите и джантите си, след това да си дадете сметка за адекватността на съответният размер към конструктивните особености на вашия автомобил и най-накрая да се замислите за естетическата и финансова страна на въпроса. От голямо значение са и условията, при които ще експлоатирате гумите. Например няма смисъл да обувате джипа си с off-road гуми ако ще го карате само по асфалт. Прекалено „ниските“ гуми (например 255/40) пък са много неподходящи за разбитите пътища в България и от опит ви гарантирам много изхабени нерви с подобна гума.
Преди да подходите към покупка си спомнете, че най-скъпото не винаги е най-добро. Успешната, изгодна покупка винаги се крие в подходящия баланс от качество, цена и адекватност към конкретното приложение.
Теодор Трифонов, Autoreview.bg