Един от основните елементи в окачването на автомобилът е амортисьорът. Неговата главна функция е да елиминира вертикалните колебания на купето на автомобила осигурява максимално сцепление. Задържайки непрекъснато неговите гуми на земята, амортисьорът запазва управляемостта на автомобила във всеки един момент докато шофирате. Амортисьорът е от съществено значение, когато става въпрос за безопасност, защото без оптимален контакт с пътя, превозното средство лесно може да изгуби контрол. Той е ключов елемент и за осигуряване на комфорта при пътуване.
УСТРОЙСТВО
Най-просто казано, амортисьорът представлява помпа. Бутало закачено на края на бутален прът, се движи срещу хидравлична течност в тръба под налягане. При движението на окачването нагоре и надолу, хидравличната течност преминава през клапани намиращи се в буталото. При това движение през тях преминава само малка част от течността. Това забавя ходът на амортисьора, което следователно забавя движението на пружините и окачването и стабилизира автомобила.
Силата на съпротивление, която оказва амортисьорът, зависи от бързината на движение на окачването, от броя и размера на клапаните в буталото, както и от качеството и размера на пластините в него.
Въпреки голямото разнообразие на конструкции, амортисьорите се делят на два вида:
- Хидравлични двутръбни - при тях външната тръба е резервоар за маслото, а вътрешната е работен цилиндър
- Газови еднотръбни - състоят се от масло и газ(азот) под налягане, разделени от подвижна преграда.
ДЕЙСТВИЕ
Хидравличен амортисьор:
- Свиване - малка част от маслото в долната работна камера се трансферира през буталото посредством леко затворения входящ клапан. Останалата част от маслото (съответстваща на обема на буталното стъбло, влизащо във вътрешната тръба) преминава през клапанова система разположена в основата, като в последствие преминава във външният маслен резервоар - изравнителна камера. Съпротивителната сила на амортисьора по време на компресия се определя от скоростта на движение на стъблото и степента на пропускане на клапаните.
- Разпъване - входящият клапан в основата на буталото се затваря и маслото от горната камера излиза през клапановата система в буталото. Масло от външният резервоар преминава в долната работна камера през леко натегнат входящ клапан в основната тръба за да се компенсира напускащият обем на буталното стъбло. По този начин вътрешната тръба е пълна с масло по всяко време. Съпротивителната сила на амортисьора зависи от скоростта на движение на стъблото и пропускливостта на клапаните.
Газов амортисьор:
Той също е на принципът на противопоставяне на движението на буталото в тръба с масло, но в единия край разполага с малък резервоар с азот под налягане от 25 до 30 бара. Газта и маслото са разделени от плаващо бутало, което ги предпазва от смесване. Когато буталото измести част от маслото, азотът е подложен на допълнително налягане. Тъй като е подложен на промени в обема, азотът работи като пружина.
Непрекъснатият натиск върху маслото, упражняван от сгъстения газ осигурява моментална реакция и много по-безшумен работен процес на буталните клапани. Налягането спомага и за отстраняване на кавитацията (процес на образуване на мехурчета в маслото, в следствие от пад в налягането), която може да понижи сериозно ефективността на амортисьорът.
ПОВРЕДИ И ПОДДРЪЖКА
Амортисьорите са подложени на изключително натоварване и неблагоприятни условия на експлоатация. Техният ресурс обикновено е между 70 – 80 000км., след което тяхната ефективност значително намалява. Продължителната употреба, мръсотията и корозията причинена от солта и водата по пътя оказват влияние върху функцията на този елемент от окачването. Обикновено след пробег от около 100 000км. амортисьорите са за смяна, като по „хубавите“ български пътища това може да ви се наложи и доста по-рано.
Амортисьорите са изключително важен компонент за безопасността на вашия автомобил. Ако те са износени, е много по-лесно да загубите контакт с пътя, особено при по-рязък завой или пътна неравност. Спирачният път на автомобил с амортисьори с 50% намалена ефективност се увеличава с до 3-4 метра при скорост от 80км/ч. При износени амортисьори електронните системи като ABS и ESP също стават неефективни.
Диагностика на повреден амортисьор.
Буталният прът има свободен ход (движи се без усилие) при свиване и разтягане:
- ниско ниво на течността
- нарушена работоспособност на клапаните
Недостатъчна сила при разпъване:
- нехерметичност на възвратния клапан
- нарушена характеристика на пружината на възвратния клапан
- нарушена херметичност на пропускателния клапан
- износване на буталния прът или цилиндър
Недостатъчна сила при свиване:
- нехерметичност на нагнетателния клапан
- износване на работната повърхност на буталния прът
- отслабване на пружината на нагнетателния клапан
Заяждане при преместване на металния прът:
- повреда на работния цилиндър
- огъване на пръта
Теч на масло (нарушена херметичност):
- разхлабена гайка на резервоара на амортисьора
- повреден или износен уплътнител на пръта
С оглед на безопасността е препоръчително да проверявате вашите амортисьори, взимайки в предвид пробега на автомобилът и следните неща:
- накланя ли се колата напред в опасни завои;
- има ли неравномерно износени участъци по профила на гумите – много характерен белег за проблем в окачването;
- влошено ли е управлението на волана и стабилността на колата като цяло;
- реагира ли колата остро на неравностите по пътя (например при шахти);
- омаслено ли е буталото на амортисьора;
- нарушена ли е повърхността на буталото (набраздяване, канали)
Имайте в предвид, че за да увеличите максимално живота на своите амортисьори е необходимо да следите състоянието и цялостта на прахоуловителите им, които в голяма степен предпазват буталото от корозия и попадане на вода и боклуци. Ако са скъсани ги подменете.
Препоръчително е, когато температурите навън са минусови, да не миете своя автомобил, защото в амортисьорите лесно попада вода и те замръзват. Това може да е пагубно за тях!
Важно е цялостното състояние на окачването да бъде добро, защото понякога от повреден шарнир, лагер на главината и дори тампон, може да "тръгне" и амортисьорът.
Теодор Трифонов, Autoreview.bg