Автопилотът познат още като "круиз-контрол" и "темпомат" е система, която поддържа постоянна скорост на превозното средство, подавайки или отнемайки автоматично газта при нужда (при движение по наклон например). Автопилотът се вгражда за първи път в пътнически автомобил преди повече от половин век и може да бъде определен като първият "помощник" на водача в прекия смисъл на думата.
Първата кола с круиз контрол е Chrysler Imperial от 1958г., при който се отчитало въртенето на карданния вал и чрез соленоид се контролирало подаването на гориво. Не е чудно, че "автопилотът" се появява за първи път в САЩ, където нуждата от асистенция за водача по безкрайните магистрали била наложителна. Именно магистралите са мястото, където "круиз-контрол" системата е най-ефективна.
Chrysler Imperial от 1958г.
За своята над 50 годишна история "автопилотът" изминава дълъг път на развитие, като днес с бурното внедряване на електрониката в автомобилостроенето, системата е изцяло усъвършенствана. Съвременната "круиз-контрол" система разчита на множество датчици и превключватели и се управлява от електронен блок. "Автопилотът" е голямо удобство най-вече на дълъг път, където поддържането на равномерна скорост и ритъм на движение са възможни. При такива обстоятелства електрониката поддържа и оптимален режим на работа на двигателя, което пък е от значение за икономичността.
"Автопилотът" е безспорно удобство, особено за водачите с по-спокоен стил на шофиране. Системата се включва и управлява чрез лостче или копчета на волана, като оттам може да се предизвиква и ускорение или забавяне на скоростта. Всяка намеса с педала на газта или спирачката автоматично изключва "автопилота" и предава управлението на Вас. При повторно включване системата може самостоятелно да върне колата до първоначално зададената скорост. По обясними причини "автопилотът" е максимално ефективен в комбинация с автоматична скоростна кутия, но въпреки това се монтира и на коли с механични скорости.
Следващата стъпка в развитието на "круиз-контрол" системата е "адаптивният круиз-контрол" - ACC, познат още и като "активен автопилот". Той е внедрен за първи път през 1999г. в S-Class на Mercedes-Benz и BMW E38 (7-Series). "Адаптивният круиз-контрол" разчита на радар разположен в предната част на колата, който следи скоростта и дистанцията спрямо движещите се отпред автомобили, регулирайки автоматично скоростта, като така се поддържа предварително зададената от водача безопасна дистанция. Ако предното превозно средство намали рязко своята скорост на движение или радарът открие друг обект пред вас, системата автоматично задейства спирачките. Когато пътят е чист, ACC ускорява автомобила до зададената скорост.
ACC в BMW
Като опция "автопилотът" се среща основно при автомобилите от по-висок клас. Той най-често е част от фабричното оборудване, но може да се монтира и допълнително. Устройството се поврежда сравнително рядко и евентуалните проблеми най-често са свързани с прекъснати кабелчета или повредени лостчета/копчета. Основният минус при използване на системата е, че до голяма степен се губи контакт с автомобила и пътя. Предоверяването на "автопилота", особено при ACC може също да има неприятни последствия. "Круиз-контролът" е необходимост, ако преминавате често по дълги маршрути, особено по магистрала. Системата е почти неприложима в градски условия и натоварен трафик.
Теодор Трифонов, Autoreview.bg