Един от най-важните компоненти в съвременните двигатели е моторното масло. Неговите функции не се свеждат само до „смазване“на двигателя. Моторното масло изпълнява множество функции и освен че намалява триенето и износването в двигателя, то отвежда топлината от триещите се части, уплътнява буталата в цилиндрите, отстранява нежеланите отлагания в него и не на последно място, предпазва двигателните компоненти от окисление и корозия.
Според технологията на производство, моторните масла се делят на:
- Минерални масла - създадени на изцяло на природна основа чрез процес на рафиниране.
- Полусинтетични масла – създадени също от петролни продукти. Те се получават от най-чистития продукт на фракционирането на петрола – газта.Изчистени са от недостатъците на минералното масло и предлагат добро съотношение между цена и качество. Смесват се добре с минералните масла.
- Напълно синтетични масла – получени в лаборатории, изцяло по химичен път, чрез разграждане на молекулите съставящи различни субстанции като зеленчуци и животинска мас, които след това и се рекомбинират с индивидуални атоми като се създават нови синтетични молекули. Този синтез е изцяло контролиран и по този начин се получава контролирано качество и чистота на съставките на маслото. Те са най-качествени и съответно скъпи. Не се смесват с минералните масла.
Вискозитетът
Едно от основните свойства на моторното масло е неговия вискозитет (гъстота) и промяната му при различни температури. Вискозитетният клас на моторните масла се определя съгласно общоприетия стандарт на SAE ( Дружество на инженерите от автомобилната промишленост). Според този стандарт маслата се разделят на летни, зимни и всесезонни. Най-предпочитани за нашите географски ширини са всесезонните масла. Те имат двойно обозначение, например 10W40. Числото преди знака W дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото числото е по-малко, толкова маслото е по-подвижно при ниски температури, стартирането на двигателя е по-лесно. Числото след знака W дава указания за вискозитета на маслото при 100 С.
Според вискозитета си най-разпространените класове масла биват:
- Минерални: 10W-40, 15W-40. Дават основна защита при различни двигатели. При тях се налага по-честа смяна на маслото.
- Полусинтетични: 5W-30, 10W-40, 15W-40. Дават по-добра защита на двигателя. Увеличено време от смяна до смяна на маслото.
- Пълна синтетика: 0W-30, 0W-40, 5W-40. Намалено износване в резултат на по-здрав маслен филм, облекчен старт при ниски температури. По-добри показатели при високи температури на работа на двигателя, предпазва от образуване на нагар и отлагания.
Колко точно да е този вискозитет се посочва от производителя на двигателя. Обикновено производителите допускат известни вариации във вискозитета, което ни дава по-голяма свобода в избора на масла.
Освен означенията по SAE, на всяко масло, продавано на европейския пазар има още най-малко едно означение. Това са означенията за качество на маслото според ACEA (Европейска асоциация на конструкторите на автомобили) и API ( Американски петролен институт)
АСЕА класовете са от „А1“ до „А3“ при масла за бензинови двигатели и „В1“ до „В3“ за дизелови (за леки автомобили).
АPI означават със „S“ класовете при бензиновите и със „С“ класовете при маслата за дизелови двигатели.
Качественото масло е от изключително значение за безпроблемната работа на двигателя, затова нетрябва да се прави компромис с неговия избор
Какво масло да избера и колко често да го сменям?
Няколко са основните фактори оказващи влияние върху избора на подходящото масло и интервала за смяна. Обърнете внимание на маркировките върху тубата. Според класификацията за качество, хубавото масло трябва да отговаря най-малко на ACEA A3/B3 и на АPI SJ,SL/CF. Запознайте се и с конкретните изисквания на автопроизводителя.
Ако не сте първи собственик на автомобила, разберете с какво масло (минерално, полусинтетика, пълна синтетика) е каран досега.
От съществено значение са и километрите на автомобила.
Ако автомобила е на около 100-хил. км. и е работил само с пълна синтетика е препоръчително да налеете отново такова масло. За новите двигатели това е задължително правило, защото то осигурява висококачествено смазване и предпазва двигателя.
Ако колата е от 100 до 150-180хил.км. можете да продължите със синтетично или да минете към полу-синтетика без това да нанесе вреди на двигателя.
Ако колата е над 200хил.км полусинтетиката е препоръчителна, а дори може да минете и на минерално масло, което да уплътни възникналите от износването хлабини. Напълно синтетичното масло става прекалено „тънко“ за автомобили с голям пробег. То може да доведе до „тракане“ в двигателя, течове на масло и дори до по-сериозни аварии.
При закупуването на автомобил втора употреба, никога неможем да имаме гаранция за реалният пробег. Често се случва екземпляри на 4-5 години да са навъртяли и над 300хил.км., затова внимавайте с наливането на пълна синтетика в такива коли, независимо как ви убеждават „майстори“ и продавачи. Ако автомобилът е каран дълго време с полусинтетика рискувате наливайте пълна синтетика. Ако сте карали с минерално масло НИКОГА не наливайте пълна синтетика.
С увеличаване на изминатите километри сменяйте маслата от синтетично към полусинтетично и след това минерално.
Всеки автопроизводител посочва кога трябва да се смени маслото. Обикновено това става при достигане на 10-11хил.км от последната смяна. При чисто нови автомобили първата смяна може да стане и на 15-20хил.км.(дори повече). Препоръчително е при автомобили с турбо, смяната да се извършва около 8-9хил.км., тъй като маслото от двигателя смазва и турбината. Значение за интервалите на смяна оказват и фактори като броя на студените стартове (повече кондензация в студен двигател), околната температура, износването на двигателя, ефективността на клапата на изгорелите газове.
При смяна на масло ЗАДЪЛЖИТЕЛНО сменяйте и масления филтър.
Никога не закупувайте масло от съмнителни магазини или в съмнителни опаковки без означения за качество или вискозитет. Избягвайте да купувате автомобилно масло от големите търговски вериги като Метро, Кауфланд и др. За нещастие в България се предлагат доста ментета на световните марки масла, затова подхождайте внимателно и се доверявайте само на доказани магазини и сервизи.
Теодор Трифонов, Autoreview.bg