Американската автомобилна култура винаги е учудвала със своята самобитност и уникалност. Огромните пътни "крайцери" кръстосващи безкрайните магистрали, автомобилните състезания, при които колите въртят обиколките по кръгла писта (NASCAR), състезанията по права линия (drag races) - все странни за "изтънченият" европейски вкус ценности, които в САЩ са издигнати в култ и религия. В края на 40-те години в Северна Америка се заражда едно ново автомобилно течение. Това е епоха, белязана с постоянен страх от световна ядрена война и преследването на комунисти фантоми, чиято бойна задача според Труман е да превърнат светлите супермаркети в партийни канцеларии. Тази политическа бурлеска заставя американците да бачкат яко и да си опичат акъла за да не ги споходи някой сърдит солдат, решен да минира пътя към рога на изобилието. Докато възрастните работят, младото поколение американци обаче е твърдо решено да се забавлява "като за последно". Разбира се нито едно младежко забавление не може да мине без участието на автомобилите, които вече са се загнездели дълбоко в американската ценностна система. Младите вече не се задоволяват със скромната мощност на семейния седан. Те имат нужда от повече сила, те имат нужда от състезания и забавление, те имат нужда да се доказват...
Като едни безпогрешни гадатели, умните глави в американската автомобилна промишленост улавят тази нужда и решават да комерсиализират копнежа по мощност и скорост. На сцената се появяват нов тип автомобили следващи простият принцип на ранните "hot rods"- в нормална кола да се постави по-мощен двигател. Новият клас е наречен "Muscle cars" и означава точно каквото и името предполага. По дефиниция Muscle cars е двуврато спортно купе предназначено за 4 или повече пътници с мощен, обикновено V8 двигател и задно задвижване. Предназначени предимно за улицата и от време на време за състезания, Muscle cars се продават на достъпни за обикновения американец цени и не разполагат със сложно шаси а са проектирани за по-висока линейна скорост. Те намират идеално приложение в любимият неделен спорт на американците - състезанията на четвърт миля "drag race".
През 1949г. се ражда първият Muscle car - Oldsmobil Rocket 88. Той е отговорът на индустрията в търсенето на все по-мощни и бързи автомобили. Rocket 88 е с компресиран V8 двигател, поставен в лекото купе на Oldsmobil 76. "Натискаш педала на газта и се залепяш за седалката докато не го отпуснеш" пише Валт Ворон от списанието "Motor Trend". Оборудваният с два карбуратора V8 двигател е с мощност от 135кс. и 263Нм. въртящ момент при едва 1800об/мин. През 1950г. Rocket 88 е истински хит, като печели 8 от 10-те състезания в NASCAR.
1950г. Oldsmobil Rocket 88
Отговорът на Chrysler идва през 1955г. с появата на Chrysler C-300. Той е Muscle car в пълният смисъл на думата. С мощност от 300кс., C-300 е рекламиран като "Най-мощната кола в Америка". Автомобилът ускорява от 0 до 100км/ч. за 9.8сек. и развива максимална скорост от 209км/ч. Chrysler C-300 е един от най-добрите автомобили на своето време.
1955г. "Най-мощната кола в Америка" Chrysler C300
Популярността на Muscle cars нараства неимоверно в началото на 60-те години, когато Mopar (Dodge, Plymouth, Chrysler) и Ford се борят за надмощие в "drag" състезанията. През 1962г. Dodge Dart 413 с 6.8-литров V8 двигател успява да вземе дистанцията от 1/4 миля за 13 секунди, достигайки скорост от над 160км/ч. До 1964 г. с Muscle cars в гамата си могат да се похвалят, Oldsmobile, Chevrolet и Pontiac. През 1964г. Ford представя двигателя "427 Cu" (7,0-литров) a Mopar представя "426-Cu", 7-литров Hemi двигател. Pontiac GTO се предлага в пакет с опцията Pontiac 389 Cu с 6,4-литров V8 двигател. През 1966 г. Pontiac GTO е изведен до самостоятелен модел, под ръководството на легендарният Джон Делориън. Новият модел се оказва изключително популярен и кара конкуренцията да създаде множество имитатори.
1962г. Dodge Dart 413
1966г. Pontiac GTO
Компанията American Motors (AMC), макар и късно навлиза в пазара на Muscle cars, но успява за кратко време да създаде впечатляващ набор от състезателните коли. През 1965 г., леко неугледният модел на AMC - Rambler Marlin влиза в бой с Ford Mustang и Plymouth Barracuda.
1965г. AMC Rambler Marlin
1965г. Plymouth Barracuda
Въпреки, че на фона на общите продажби на автомобили, делът на продадените Muscle cars е скромен, те постигат голяма популярност в американското общество. Конкуренцията между производителите за все повече конски сили е жестока. През 1970г. някой модели Muscle cars разполагат с мощност от 450кс..
Специално за drag състезания, през 1963г. Ford създават 200 броя улекотени варианта на модела си Ford Galaxy. В стремеж към по-ниско тегло, много от елементите по купето са от стъклопласт а броните са алуминиеви. Автомобилите са оборудвани с V8 двигателя "427 Cu", разполагащ с мощност от 425кс. Това позволявало взимането на дистанцията от 1/4 миля да става за малко над 12 сек. Успехът на модела тласка Ford към създаването на "цивилна" версия на автомобила, подходяща за ежедневно шофиране и развиваща от 0 до 100км/ч. за под 6 секунди.
1963г. Олекотен Ford Galaxy
През 1964г. е показан и друг олекотен Ford - модела Thunderbolt. Автомобилът също е с двигател тип "427", но е с подобрена изпускателна система и макар, че е предназначен за улицата се оказва прекалено шумен за ежедневна употреба. Автомобилът обаче предизвиква фурор по drag пистите, успявайки да вземе дистанцията от 1/4 миля за 11.6 сек. достигайки скорост от 200км/ч. Ford Thunderbolt, разполагал с V8 двигател с 500кс. В купето са използвани олекотени материали и асиметрични пружини а в задната част за осигуряването на по-оптимално сцепление бил монтиран автобусен акумулатор с тегло 95кг. "Мълнията" била произведена в 111 екземпляра.
1964г. Ford Thunderbolt
През 1964г. своя дебют прави легендарният Dodge 426 Hemi. Автомобилът разполага с олекотена каросерия, с алуминиев капак, леки предни брони, калници, врати и по-ниска престилка, магнезиеви предни колела, олекотени седалки и прозорци, единична чистачка. Автомобилът разполагал с 500кс. и като повечето олекотени Muscle Cars, не се препоръчвал за ежедневно шофиране.
1964г. Dodge 426 Hemi
Летвата на мощността е значително вдигната, но това не притеснява жадните за конски сили клиенти. Автомобилните производители се стараят да утолят тази жажда, създавайки все по-мощни Muscle cars. През 1965г. Chrysler Drag Racer се предлага с мощност от 550кс.
През 1970г. Chevrolet показва Chevelle SS 454 с 7.4-литров двигател с мощност от 450 кс.. През същата година е представен и Plymouth GTX 440, обявен за първият "бюджетен" супер-автомобил.
1970г. Chevrolet Chevelle SS 454
1970г. "Бюджетният" супер-масъл Plymoutch GTX 440
1968г. Dodge Charger е синоним на Muscle car религията
През 70-те години на сцената излизат и абсолютно нетипичните състезателно-практични автомобили. Представеният през 1968г. Plymouth Barracuda, съвместява характеристиките на състезателен автомобил с практичността на работна кола. Още по-странни, но любими на американците са т. нар. автомобили-пикапи, на които са монтирани мощни V8 двигатели. Макар и неприличащи на състезателни автомобили, на техните характеристики биха завидели множество класни спортисти. Пример за такъв Muscle car е Chevrolet El Camino, чиято мощност в някой варианти достига до 400кс.
1969г. Chevrolet El Camino
Класическа Muscle cars drag надпревара
В началото на 70-те години обществената обстановка в САЩ, коренно се променя. Петролното ембарго наложено от ОПЕК и строгите екологични закони, които биват налагани в повечето щати, бавно задушават пазара на Muscle cars. Автомобилните производители са принудени да начисляват допълнителни такси за своите по-мощни модели, което повишава значително тяхната цена и отблъсква купувачите. От бензиностанциите изчезва и 100 октановият бензин, заменен от 91 октанов, безоловен. Мощните двигатели като Chrysler 426 Hemi са спрени от производство а много от Muscle car автомобилите са преустроени в обикновени купета.
Теодор Трифонов, Autoreview.bg