Toyota Land Cruiser едва ли се нуждае от представяне и коментар. Има места на планетата, където десетилетия наред японският всъдеход е нарицателно и името му се произнася на един дъх с понятия като "храна", "огън" и "вода". Нещо повече - в някой кътчета на света, Land Cruiser е единственият изход, когато рискът да замръкнете в негостоприемна среда, далеч от всякаква цивилизация е съвсем реален. На хиляди километри от всякакви сервизи и нормални пътища, Toyota Land Cruiser е доказало се средство за предвижване. Не случайно всъдеходът е предпочитаното возило и от ООН, които оперират в най-враждебните и отдалечени кътчета на планетата, където рискът да загубиш скъпоценната си глава или просто да "украсиш" пътя към крайната си дестинация с хербализираната или вледенена статуя на собствената си персона е повече от реален! Редица от тези екземпляри не са спирали движението си от шест десетилетия насам и можете да ги видите на места, за които едва ли сте предполагали, че могат да бъдат достигнати от нещо което се предвижва на четири колела.
Когато на инженерите от Toyota била възложена задачата да създадат новото поколение на всъдехода - Land Cruiser 150, маркетинговите специалисти на компанията се сблъскали с един твърде интересен факт. Оказало се, че проучванията сред собствениците на предходната версия "120", по отношение на евентуални техни желания за промени в новия автомобил, довели до практически нулев резултат. Въпреки безупречното представяне на предишното поколение на Land Cruiser, в стремежа си да подобрят перфектното, конструкторите на Toyota създали един изцяло нов автомобил, в който понятия като "всъдеход" и "лукс" се свързват и издигат до съвсем нови измерения!
Моделът, който тествахме може да бъде определен като "черешката на тортата" в гамата на японският производител - Toyota Land Cruiser 150 Limited Edition. Юбилеен модел, създаден по случай 60-годишнината от създаването на легендата Land Cruiser и събрал най-доброто, на което са способни японците.
Външният вид на Land Cruiser 150 недвусмислено сочи принадлежността на всъдехода - сто процентов джип, изграден според най-новите стилистични тенденции на Toyota. И докато поколението "120" изглеждаше някак по-меко и компактно, новият Land Cruiser 150 като дизайн е изграден в съвсем различна насока, подсказвайки двойствената идентичност на всъдехода - безкомпромисен off-road автомобил, скрит в елегантната опаковка на луксозна лимузина. Внушителната и агресивна осанка на новия Land Cruiser го дефинира моментално като цар на пътя (и извън него). Всъдеходът съвсем неприкрито демонстрира мускули и характер, а елегантната хромирана решетка и ксенонови фарове, моментално освобождават лявата лента на магистралата. Гледката в огледалото за задно виждане на 2.5-тонния звяр движещ се със 150км/ч. действа стимулиращо дори на доказали се магистрални бегачи като Audi Q7, които моментално извършват маневрата "в дясно".
Land Cruiser 150 е пораснал като габарити спрямо предишното поколение със своите размери от 4760мм. дължина (4315мм. във версията с 3 врати), ширина от 1885мм. и височина от 1845мм. В изпълнението Limited Edition, по изключително елегантен начин се открояват емблемите "60th Anniversary" и множеството хромирани елементи, добавени към стандартния пакет, които прибавят в автомобила допълнителна нотка от легендата на Land Cruiser. Лимитираната серия е характерна и със своите бели стопове, оставящи солидна доза спортно усещане.
Изграждайки интериора на новият Toyota Land Cruiser 150, дизайнерите не са пропуснали да забележат тенденцията към все по-пълното превръщане на съвременните всъдеходи в луксозни бизнес лимузини. Нещо повече - японският джип демонстрира смесица от луксозни материали, хай-тек технологии и качество на изработката, на които могат да завидят повечето "премиум" автомобили. Най-луксозното изпълнение комбинира кожа, дърво и хромирани елементи в една стилна, комфортна обстановка, където грижата към детайлите е изведена до съвършенство, а както знаем - красотата е в детайлите. Независимо дали сте на черен път в гората или пред МОЛ-а в града, всъдеходът ви обгръща с просторна и луксозна опаковка, изолираща ви от враждебната външна среда и доставяща ви безпроблемно до крайната цел.
Интериорът на Land Cruiser 150 е изключително просторен, а от мястото на водача се разкрива отлична видимост във всички посоки, като свикването с огромните габарити на возилото е мигновено. Воланът и електрическите седалки позволяват безброй настройки, предоставяйки ви най-добрата позиция за шофиране, а на 7-инчовия сензорен дисплей всички функции на автомобила са разположени на една ръка разстояние от вас. За комфортното предвижване спомага и отличната шумоизолация на купето.
В новия Land Cruiser, конструкторите са обърнали подобаващо внимание и на пътниците, предоставяйки им достатъчно място, дори на задния ред седалки, където на тяхно разположение е и мултимедийна система за развлечение с 9-инчов дисплей и дистанционно управление.
Списъкът с екстри в новия Land Cruiser 150 е на практика неизчерпаем и трудно ще се побере в една статия. Ще споменем само част от тях - хладилна кутия, 3-зонов климатроник, мултимедийна система с 40GB твърд диск и GPS навигация, JBL аудио система със 17 говорителя, достатъчна за озвучаването на средна по размери дискотека (!), четири камери, преден/заден парктроник и множество други глезотии, които рядко ще видите събрани в един единствен автомобил. Всъдеходът разполага и с трети ред седалки, които се вдигат при нужда само с помощта на едно копче и за всеобща изненада се оказват напълно функционални за комфортното пътуване на двама възрастни. Капацитетът на багажника е внушителен, в пълно съзвучие с размерите на возилото, а възможностите за трансформация на задните седалки го увеличават до 1151л.
Стартираме двигателя чрез Start/Stop бутона и стигаме до основното предназначение на Toyota Land Cruiser - безпроблемното предвижване през всякакъв терен и условия. Land Cruiser 150 Limited Edition разполага с 3.0-литров Common-Rail дизелов двигател с мощност от 190кс. и максимален въртящ момент от 420Нм., които се справят безпроблемно с над 2-тонното купе, осигурявайки внушителна тяга и приятна динамика. Всъдеходът без проблем може да тегли и ремарке с тегло до 3000кг.
Toyota Land Cruiser 150 е с постоянно двойно задвижване и разполага със среден Torsen диференциал и LSD, позволяващи разпределение на въртящия момент в съотношение от 50:50 до 30:70 (преден/заден мост). При нормални условия то е разпределено в съотношение 40:60.
С изненада откривам, че въпреки огромните си габарити, Land Cruiser е изключително маневрен и без проблем се справя с градската среда на предвижване. Голяма роля за това играе и воланът с променливо серво-усилване, който се адаптира спрямо условията на движение. Паркирането също не представлява проблем, още повече, че автомобилът разполага с преден и заден парктроник и 4 камери (предна, задна и 2 странични), които визуализират обстановката около вас.
Отдавна е известно, че автомобилите, които ДЕЙСТВИТЕЛНО могат да се предвижват извън отъпканите пътища, страдат от вродена нестабилност при движение с висока скорост по твърда настилка. Причината за този порок е известна - високия център на тежестта, съчетан с мекотата на окачването и големият свободен ход на мостовете. Лошото е, че именно тези предпоставки са неотменно условие за осигуряването на добра проходимост. В Toyota здраво са задълбали в отстраняването на това противоречие и са стигнали до неговото решение, а то се състои в системата за кинетично динамично окачване - KDSS. В нейното ядро са хидравлични магистрали, свързващи предната и задната стабилизираща щанга, като системата контролира клапани свързани с хидравлични сфери. Така се осигурява оптимален баланс и сцепление на окачването и минимално накланяне на автомобила дори при рязко влизане в завой. Обратно - при движение по неравности извън пътя, хидравличната течност се движи свободно в системата, освобождавайки стабилизиращите щанги и осигурявайки независимост на всяко колело и по-голям ход на окачването.
За безупречното пътно поведение на Toyota Land Cruiser 150 спомага и динамичното окачване, което ви позволява избор на три режима - нормален, комфорт и спорт, като при избор на "спорт", амортисьорите се втвърдяват, което допълнително подобрява стабилността при движение с висока скорост.
Макар и перфектен за високоскоростно предвижване по магистралата, новият Toyota Land Cruiser 150 определено не е "паркетник". Всъдеходът в никаква степен не е избягал от своите корени на безкомпромисен off-road автомобил с безкраен потенциал при движение извън пътя. Голяма роля за развиване на тази традиционна за поколението Land Cruiser характеристика имат и съвременните технологии, с които е оборудван "150". Системата за избор на терен (MTS) ви осигурява максимален контрол и сцепление при движение през сложни местности, като ви дава избор между режимите "кал и пясък", "камъни", "бабуни" и "скала". Превключването става от волана, а същевременно можете да следите предвижването в реално време на монитора за наблюдение на терена - Multi-terrain Monitor, взимащ картина от четирите външни камери. Извън пътя имате на разположение и бързи/бавни скорости, блокаж на задния диференциал, системи за контрол при спускане и потегляне по наклон, Crawl Control (системата управлява автомобила, поддържайки постоянна минимална скорост, а вие само единствено направлявате чрез волана). На практика трудно ще намерите терен, с който Toyota Land Cruiser 150 не може да се справи и ако не ви е страх да надерете боята можете смело да се впуснете в "хард" разходки извън пътя. Всъдеходът без проблем преодолява водни прегради с дълбочина до 70см. и се изкачва по наклон с ъгъл до 42 градуса. Минималният клиренс на автомобила е 220мм., което е напълно достатъчно за преодоляването на трудни терени.
Забележителното е, че многобройните системи подпомагащи движението извън пътя са не просто модерен пълнеж във всъдехода, а съвсем реални помощници, които изпълняват безотказно своите функции, подпомагайки водача (особено неопитните в off-road като мен).
Toyota Land Cruiser 150 е естественото продължение на японската легенда, събрал в себе си над половинвековният опит на Toyota в производството на високопроходими автомобили - автомобили, които не спират там, където другите се отказват...
Теодор Трифонов, Autoreview.bg
фото: Мирослав Трифонов
Автомобилът е предоставен от ТОЙОТА ТИКСИМ ЕООД