"Силата да изненадваш" - краткият слоган, съпровождащ южнокорейската компания KIA по трудните маркетингови пътища на световната автомобилна сцена, е красива сентенция на една идея - да надхвърлиш общоприетото и да демонстрираш индивидуалност във време на все по-голямо обезличаване на автомобилния пазар. И идеята действително е осъществена когато тези думи намерят своето реално отражение в лицето на новата палитра от модели на KIA, конструирани под вещото ръководство на автомобилния гуру Петер Шрайер - главен дизайнер на компанията. "Аз вярвам преди всичко в пропорциите и характера" - казва Шрайер, който е работил дълги години в Audi и Volkswagen, създавайки знакови модели като VW New Beetle, Golf 4, Concept R roadster, Audi A2, Audi A6 и Audi TT. Философията на немеца е ясно различима в последните творения на корейската компания, демонстриращи агресивна осанка с ясно доловим спортен характер и елегантна линия, съчетани в пълна хармония. Шрайер придава подчертано европейско излъчване на корейските коли и това никак не е случайно, като имаме в предвид стремежа на KIA да увеличи пазарния си дял на Стария континент. Сред най-съществените заслуги на дизайнера е изграждането на ясно различима визия, чиято концепция да характеризира всички модели на компанията, различавайки ги категорично от конкурентите. В своеобразен запазен знак за моделите на KIA се превръща въведената от Шрайер решетка, наподобяваща тигров нос, която се вписва отлично в цялостната концепция за създаването на автомобили с характер и емоция. Тествахме KIA Optima- второто поколение на Cee'd и третата генерация на кросоувъра Sportage - модели, които са ярко изразени представители на новата философия на KIA и основни "оръжия" в битката на корейците за завоюване на все по-мащабен дял от апетитния, но изключително конкурентен европейски пазар.
KIA Optima
Атрактивната външност на Optima определено не може да остане незабелязана. Седанът, който се продава в Южна Корея от две години под името К5, атакува европейския пазар с изключително модерна визия, в сравнение с която повечето му конкуренти от средния клас изглеждат скучновати. KIA Optima демонстрира динамична линия и агресивна осанка, но в цялостта си дизайнерската концепция е подчинена на хармонията.
Сядайки в Optima биваш обгърнат oт елегантна атмосфера. Впечатление прави вниманието, което конструкторите са обърнали на детайлите в интериора, който бихме могли да наречем и леко футуристичен. Стилното оформление включва дискретен хром, дървени апликации и кожа, а всички прибори са разположени максимално удобно и прегледно. От позицията на шофьора се разкрива перфектна видимост във всички посоки, като електрическите седалки дават възможност за множество настройки. Цялостното впечатление в Optima е за един изключително просторен автомобил, като изобилието от пространство продължава и на задния ред седалки, а мястото за краката е наистина впечатляващо. Автомобилът е с дължина от 4845мм., като междуосието достига до 2795мм. Багажният отсек предлага обем от 505л., като товарното пространство може да се увеличи до дължина от 1.90м. ако сгънете задните седалки.
KIA Optima се предлага с три нива на оборудване - LX, EX и TX, като изпитания от нас автомобил бе с ниво EX, включващо освен стандартното за модела оборудване и "екстри" - задни LED светлини, камера за движение на заден ход, страхотен "Super Vision" километраж с 3.5-инчов цветен дисплей и множество други глезотии. Най-високото ниво - TX предлага още по - голямо разнообразие от оборудване като навигационна система с 6.5-инчов тъч-скрийн дисплей, озвучаване Infinity Sound и дори обшито в кожа табло.
Тестовата KIA Optima бе оборудвана с 1.7-литров CRDi дизелов двигател с мощност от 136кс. и максимален въртящ момент, достигащ до 320Нм., комбиниран с 6 степенна автоматична скоростна кутия. Двигателят е характерен със своята равномерна работа, като максималния въртящ момент е наличен от около 2000об./мин., а средният разход на гориво е около 6л/100км. Другият агрегат, който можете да изберете, е бензинов с обем от 2.0-литра и предлага мощност от 170кс.
Макар и привидно малко, 136-те кс. се справят безпроблемно с тежкото почти 1.5 тона купе на Optima, като съществена заслуга за това има и перфектно балансираната автоматична трансмисия, чийто предавки можете да сменяте и ръчно чрез "перца" зад волана, особено ако сте фен на по-динамичното шофиране. KIA Optima се движи уверено както извън града, така и в натоварения трафик, където особено полезна работа върши електромеханичната кормилна уредба, с която маневрирането в тесни пространства не е проблем, като е предвиден и асистент за автоматично паркиране. Воланът е прецизен и директен при движение с по-висока скорост без да бъде прекалено "нервен", а шумоизолацията на купето е на много високо ниво. Блестящи качества демонстрира и возията на Optima. Автомобилът преминава стегнато и без сътресения през неравностите, дори и обут с 18-инчови джанти и нископрофилни гуми.
Цената на изпитвания модел KIA Optima с ниво на оборудване EX е 49 289лв. с ДДС.
KIA Cee'd
Второто поколение на хечбека Cee'd определено е един от най-силните козове на корейската компания срещу европейските и японски конкуренти. Моделът се позиционира в един изключително оспорван пазарен сегмент и в него KIA влагат целия си дългогодишен опит в конструирането на автомобили, добавяйки “щипка” от дизайнерския гений на Петер Шрайер. Резултатът е един автомобил, съчетал по неповторим начин динамичната визия и почти ювелирно качество на изработка, които са рядко срещани в компактния клас. Нещо повече - новият Cee'd подсказва посоката на развитие на южнокорейската компания в дизайнерски план, особено по отношение на решетката и предните фарове.
Интериорът на новия Cee'd подсказва, колко сериозни са намеренията на корейците да превърнат модела в пазарен хит, влагайки в него материали, на чието качество могат да завидят дори автомобили от много по-висок клас. Със задоволство откривам, че доста футуристичното и изискано табло освен всичко е и изключително функционално подредено. Всичко е там, където ти трябва и с автомобила се свиква буквално за секунди. Впечатление правят удобните седалки, съчетаващи кожа и плат, а шевовете по тях засилват спортната емоция, която предизвиква Cee'd, когато се настаниш в него.
Новият модел е нараснал леко като размери спрямо своя предшественик и това се е отразило изключително благотворно на вътрешното пространство. Изобилие от място има както на предните места, така и за пътниците на задните седалки, които често биват пренебрегвани в известна степен при повечето автомобили от този клас. Моделът, който тествахме, е с най-високото ниво на оборудване - EX, което може да бъде определено като черешката на тортата в гамата на Cee'd. LED дневни светлини, интуитивната навигационна система с Bluetooth и камера за заден ход, адаптивните фарове и множеството други глезотии, са характерни за това ниво на оборудване и подчертават уникалната порода на возилото. Луксозното усещане се допълва и от ефектния черен "Piano black" лак по таблото, волана и редица други елементи.
Тестовият автомобил разполага с 1.6-литров Common Rail дизелов двигател, доставящ мощност от 128кс. и максимален въртящ момент от 260Нм. при 1900об/мин., комбиниран с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Двигателят очарова с тихата си работа и липсата на каквито и да било вибрации, като с потеглянето става ясно, че освен това не му липсва и мощност. Динамиката, която доставя дизеловия мотор е на топ ниво в пълно съзвучие със спортно-агресивния външен вид на возилото, а средният разход е в порядъка на 5.1 - 5.5л/100км. Истинско удоволствие е боравенето с изключително директната скоростна кутия, дирижираща кончетата в Cee'd. Директна е и кормилната уредба, която ви държи в постоянна комуникация с пътя и определено е в свои води при по-динамично каране. Заслуга за отличното пътно поведение на новия Cee'd има и стегнатото окачване, което, макар и по-спортно настроено, обира вибрациите от пътните неравности с впечатляващ за автомобил от средния клас комфорт.
Другите дизелови двигатели предлагани в новата KIA Cee'd са 1.4-литров с 90кс. и изключително икономичния 1.6-литров дизел с технология EcoDynamics, демонстриращ среден разход от едва 3.7л/100км. Почитателите на бензиновите агрегати могат да избират между 1.4 и 1.6-литрови мотори с мощност от 100 и 135кс. Хечбекът се предлага с 6-степенни ръчни и автоматични скоростни кутии, като бензиновия 1.6 GDi може да бъде избиран и с 6-степенен автоматик с два съединителя - DCT.
Цената на изпитвания модел KIA Cee'd с ниво на оборудване EX е 43 881лв. с ДДС.
KIA Sportage
В третото поколение на компактния кросоувър KIA Sportage откриваме чертите на типичен съвременен градски кросоувър, впечатляващ с изключително модерен външен вид, който определено го отличава в пъстрата градска среда. Всеки сантиметър от футуристичната, леко екстравагантна външност на возилото излъчва динамика и спортен хъс, готов да ви изведе на приключение в града или извън удобните предели на пътя. Защото макар и рафиниран като градско бижу, Sportage не се е отдалечил съществено от своята природа на off-road машина, която се чувства сигурно независимо от условията и средата на предвижване.
Интериорът на новия KIA Sportage е подчертано спортен, в хармония с динамичната линия на екстериора, а в тапицерията се забелязват редица дискретни акценти, усилващи усещането че сте в автомобил от висок клас. Като истинско многофункционално возило, Sportage разполага с множество удобства и опции, осигуряващи комфорт за водача и пътниците. Макар и компактен като размери с изненада откривам, че кросоувърът разполага с обширно вътрешно пространство, което конструкторите са оползотворили в максимална степен не оставяйки нищо на случайността. За машина от подобен клас от значение е и багажното пространство, което при корейския кросоувър достига до обем от 564л., който може да се увеличи допълнително с бутане на задния ред седалки.
Изпитвания модел е с най-високото ниво на оборудване - TX, което ви предоставя неизчерпаем брой екстри и функции като навигационна система с цветен дисплей, кожен салон, панорамен таван и др. Кросоувърът разполага с 2.0-литров дизелов двигател с мощност от 184кс. и максимален въртящ момент от 392Нм., достъпен още при 1800об/мин. Трансмисията е 6-степенна автоматична, комбинирана със система за задвижване на четирите колела. Въпреки сериозните си коне изпитвания Sportage демонстрира много приличен среден разход от 7.1л/100км. За мощния агрегат задвижването на тежащото едва 1400кг. купе е детска играчка и той го прави с подчертана лекота, като за динамиката на предвижване спомага и автоматичната трансмисия, която сменя неусетно предавките без излишно замисляне. Другата приятна изненада в новия Sportage е сигурното му и стабилно поведение при влизане в завой с по-висока скорост - упражнение, което често е слаба страна на возилата от този вид. При корейския кросоувър колебания и клатушкане на практика липсват, което е важна предпоставка за комфорта и сигурността. Друг коз в тази насока е системата за автоматичен контрол на стабилността, която се намесва твърдо при всеки наш опит да изкараме возилото от контрол.
Новият KIA Sportage разполага с постоянно задвижване на четирите колела, което се регулира автоматично и неусетно за водача до съотношение 60/40 (преден/заден мост), като има възможност и за блокаж 50:50 при преминаване през особено тежки терени, където съществена роля изиграва и клиренса от 172мм. Помощници извън пътя са и системите за спускане и потегляне по наклон. Това ви гарантира безпроблемно предвижване независимо от условията.
Най-малките агрегати - бензиновия 1.6 и дизеловия 1,7 се предлагат само със задвижване на предния мост. Другите двигатели в Sportage са отново 2.0-литров дизел с 136кс., както и аналогичен като обем бензинов агрегат, развиващ 163кс. Те се окомплектоват с двойно предаване. Скоростните кутии са 6-степенни ръчни и автоматични.
Цената на изпитвания KIA Sportage с ниво на оборудване TX е 58 021лв. с ДДС.
KIA по време на Есенния технически панаир в Пловдив
Теодор Трифонов, Autoreview.bg
фото: Мирослав Трифонов
Автомобилите са предоставени от NIKE MOTORS