"Автомобилът служи за предвижване от точка А до точка Б." Известната сентенция, загнездила се дълбоко в представите на средностатистическия човек за смисъла на автомобила, явно е била забравена през далечната 1972г., когато немската компания BMW създава своето спортно подразделение BMW Motorsport GmbH, известно повече като "М". Как иначе бихме си обяснили зараждането на една лудост, издигнала се до ранга на автомобилна религия и оставила своя мощен отпечатък върху моторните спортове и автомобилния свят като цяло. Лудост, диктуваща тенденциите десетилетия наред и вдъхновяваща дори своите най-върли конкуренти. Инженерите от "М"-дивизията дават материален образ на един различен светоглед, доказвайки, че автомобилът може да бъде самоцелен инструмент за извличане на ендорфини - теза, далеч надхвърляща общоприетите "средностатистически" схващания. Необикновени, диви и възбуждащи сетивата - произведенията на BMW M GmbH преобръщат представите за смисъла на автомобила. Моделите, които тествахме са едни от най-изявените представители в гамата на спортното подразделение на баварците - BMW X5 M и купето E92 M3, предлагащи уникална кръстоска между свръх-технологии и експлозивна динамика. Така че - затягайте коланите, защото ви очаква преживяване, много близко до летенето. Много необикновено, шеметно и диво...
BMW X5 M
Философията на автомобили от породата на BMW X5 M може да бъде проумяна най-вече от хора, способни да пречупват погледа си към нещата под доста особен ъгъл. Хора, които на базата на своя опит и не на последно място финансови възможности, притежават едно доста по-широко разбиране на понятието "смислен автомобил" По своята същност BMW X5 е луксозен SUV вписващ се чудесно в ролята на семеен автомобил и престижна бизнес лимузина. С него можете да се придвижите безпроблемно до вилата или хотела в планината независимо от пътните условия, да си позволите да напуснете пределите на асфалта или да отидете на лъскаво събитие в града. X5 е многофункционален автомобил със солидна доза спортно излъчване, превърнал се в един от топ моделите на баварската марка. Как обаче би следвало да се окачестви X5 M?
Дори неопитното око би усетило мигновено различията между обикновения X5 и X5 M. Мощните въздухозаборници на предната броня, огромните джанти и двата двойни накрайника на изпускателната система подаващи се под задната престилка говорят красноречиво за характера на автомобила. В цялостната картина се включват и дискретните надписи "M" разположени на няколко места по купето.
Приближавайки се към X5 M изпитвам известна доза нервност примесена със страхопочитание, а агресивният външен вид на возилото засилва още повече тези чувства. Внушителната по размери каросерия съчетана с огромната мощност на V8 би-турбо двигателя поставят много неизвестни пред мен. Притеснението изчезва в мига, в който заемам мястото на водача. Интериорът на BMW X5 M предлага балансирана умереност и хармонично оформление без да парадира със спортни акценти, а лукса е съпоставим с този в първокласна лимузина. Спортният SUV притежава серийно почти всичко, което може да се предложи от BMW, добавяйки към изобилието няколко запазени за периметъра на M- подразделението подробности като спортния волан, специалният километраж разграфен до 300км/ч. и M-лоста на 6-степенната автоматична трансмисия.
Звукът при стартиране на двигателя от Start/Stop бутона бързо ми припомня в какъв автомобил се намирам и къде е неговия най-силен коз. Той е буквално на сантиметри пред мен и е заел формата на 4.4-литров 8-цилиндров V-образен агрегат с два турбокомпресора, мощност от 555кс. и максимален въртящ момент, достигащ до 680Нм. Бруталната симфония на мотора ме хвърля в екстаз.
Никога не съм карал автомобил с толкова коне, но движейки се из натоварения градски трафик със задоволство установявам, че X5 M може да бъде и много умерено возило, което ми подсказва за двойствената му природа. Най-накрая излизам от града и поемам по широк планински път с доста приятни завои и задоволително дълги прави отсечки. Време е да видя другото лице на автомобила и натискам газта предизвиквайки истинска експлозия от тяга достъпна в целия работен диапазон от 1500 до 5650об/мин., а смяната на предавките чрез лопатките зад волана става мигновено. Всъщност за да усетиш подобен автомобил е просто задължително да влезеш в ролята на "диригент" на двигателя, а 6-степенната автоматична скоростна кутия в X5 M предоставя отлична възможност за това.
Впечатляваща е увереността, с която возилото влиза в завоите, без спомен от характерното за всъдеходите странично колебание. Усещането за тотален контрол ви дава увереност да преминавате през тях със скорости немислими за нормалните автомобили. "M" моделът е по-нисък с едва 10мм. от обикновения X5, но по-яките пружини съчетани с електронно регулиращи се амортисьори и система срещу преобръщане определено оказват влияние върху стабилността му. Съществена е и ролята на xDrive системата разполагаща със специално разработен за X5 M и X6 M диференциал предаващ въртящ момент, там където е нужно. Цялостният електронен контрол на системата предлага възможност за избор на три режима на предвижване - Drive mode, Sports mode и Manual mode. BMW X5 M е и първият автомобил с двойно задвижване разработен от M GmbH. Максималното удоволствие от управлението е обезпечено и от възможността за множество настройки на шасито на X5 M чрез системата M Drive Manager. От тук можете да настроите на практика всички основни възли в автомобила, като започнем от степента на асистенция на волана и стигнем до отзивчивостта на педала за газта.
Според BMW, всъдеходът ускорява от 0 до 100км/ч. за 4.7сек - показател, по който X5 M може да "омете" от пътя болшинството спортни автомобили. Въобще не се съмнявам в тези данни, особено, като имам в предвид функцията Launch Control. Максималната скорост е електронно ограничена на 250км/ч. Лекотата, с която X5 M достига 200км/ч. (и то на изкачване) ме навежда на мисълта, че скоростния потенциал на автомобила надхвърля далеч това ограничение.
Зверската мощност и динамика на BMW X5 M съчетана с теглото от почти 2.4 тона ме кара да се замисля дали чудовището може да спира толкова ефективно, както и ускорява. Може - и то как? Способностите на огромните спирачни дискове и апарати на автомобила са поредното нещо, което ме изумява. Отрицателното ускорение е такова, че за миг успявам да почувствам подвижността на вътрешните си органи.
Екстремното във всяко отношение BMW X5 M ме кара да повярвам в способността на душата да напуска тялото. Което си е почти нирвана...
BMW E92 M3
Ако има модел, който се свързва в най-голяма степен с BMW M GmbH, то това е M3. През годините митичното означение е придобило статутът на истинска автомобилна икона. Ето че пред мен стои последното поколение на легендата - E92 М3.
След като шофирах дивото BMW X5 M си помислих, че двувратото бяло M3 едва ли би могло да ме изненада с подобна доза брутализъм. Съвсем скоро разбрах, че греша. И то много...
В елегантната опаковка на M3 се откроява неприкрита спорта агресия излъчваща се от всеки детайл на купето. Хищната предна броня, издутия капак, 18-инчовете джанти и четирите полирани накрайника на изпускателната система говорят недвусмислено за буйния нрав на автомобила. Изключено е да останеш безразличен към него. Той те привлича с тайнствен магнетизъм и дух, който освобождавам със стартирането на двигателя...
Басовото ръмжене на V8 мотора нарушава рязко есенната тишина наоколо и ме хвърля в екстаз. Сърцето на M3 разполага с 420кс. и неговото "туптене" ми нашепва, че дивият звяр е готов за приключения. Нетърпеливо дочаквам агрегата да достигне подходяща работна температура и активирам спортния режим, при който автомобила става още по-отзивчив и динамичен. Бутам до втора предавка от лостчетата зад волана и подавам рязко газ, при което M3 реагира моментално, а задницата определено изпитва силно желание да ме изпревари. Бруталното ускорение залепя гърба ми за седалката, а машината продължава да набира (от 0 до 100км/ч. за 4.9сек.). Трета, четвърта, пета скорост - тягата е жестока в целия диапазон на оборотомера, а 6-степенната Drivelogic трансмисия с два съединителя сменя предавките светкавично и неусетно.
Навлизайки в завоите BMW M3 ми разкрива още едно свое качество - брилянтната стабилност и поведение. Автомобилът е изключително директен и твърд, а сцеплението е максимално дори при сериозни странични натоварвания. Немислимата за обикновените коли скорост, с която M3 взима редуващите се завои по виещия се планински път ме кара да се замисля, къде е лимитът на автомобила, а приливът на адреналин се покачва правопропорционално на нея. Истински наркотик! Колкото и бързо да карам духът в спортното купе ми нашепва, че може повече, сякаш съм в друго измерение, където съществуващите физични закони не важат - колата стои като залепена на пътя и се подиграва на бледите ми опити да я изкарам извън контрол. Разбира се, това би било възможно с изключването на редицата подпомагащи електронни системи и асистенти, но целта ми не е такава. Множеството технологии вложени от инженерите в Е92 M3 вършат безупречно своята основна задача - извличането на максимум удоволствие при шофиране. Те ненатрапчиво подпомагат водача и засилват усещането за тотален контрол върху ситуацията на пътя. Автомобилът е толкова балансиран, че дори за не особено опитен водач няма да представлява трудност да го овладее.
Една от най-изключителните черти на BMW M3 е, че макар и да предлага феноменални възможности за спортно шофиране, автомобилът остава изненадващо комфортен и практичен за ежедневно каране. Шофирайки в града включвам комфортния режим и возията се променя коренно, неотстъпвайки на тази в E90 (седан) например. Това донякъде си го обяснявам и с купе базата на автомобила. Явно M3 може да покаже много фини маниери, когато се налага.
Успокоявайки ритъма на сърцето си се вглеждам и в интериора на спортното возило. Излишно е да споменавам, че качеството на материалите в купето и самата подредба на уредите са перфектни. Чак сега обръщам внимание и на доста приятната музикална система на Harman Kardon (макар, че с подобен V8 нямате нужда от музика в колата). Впечатление в интериора правят и дискретните но достатъчно красноречиви елементи добавени от M GmbH, сред които специалното табло (с разграфен до 330км/ч. километраж), спортния волан, миниатюрния М-скоростен лост и още редица детайли, подсказващи ви за произхода и нрава на BMW M3.
Галерия
Теодор Трифонов, Autoreview.bg
фото: Мирослав Трифонов
Автомобилите са предоставени от ВиА Интеркар Плевен