Когато на една ограничена по площ територия трябва да се съберат непрекъснато множащи се и движещи се по произволна траектория обекти, рано или късно се достига до кризисни ситуации. В случая с модерните градове, положението става почти неудържимо. Поради ред обективни причини, японците се сблъскаха с този проблем много рано. Далекоизточните мъдреци обаче, не пропуснаха да забележат факта, че след като мястото е малко (обстоятелство неподлежащо на промяна), то и автомобилите трябва да са малки (доста по-проста задача). Вследствие на тази гениална в простотата си зависимост, японските улици лавинообразно се напълниха с причудливи за очите на европейците и американците возила. Болшинството от тях никога не напускат пределите на островите и остават чужди и екзотични представители на една различна за западните виждания автомобилна култура. Времената обаче се менят... Европейските градове все повече се задушават в своите любими автомобили, а тази не розова перспектива се очертава и пред непрекъснато автомобилизиращата се България. Автомобилизацията не е само благо - тази истина може да изглежда странна особено от нашенска гледна точка, но жителите на напредналите държави отдавна са разбрали ценностите и смисъла на малкия автомобил.
И кой, най-добре би се справил със задачата да помогне на европейците в този автомобилен капан, ако не хората с най-много опит в решението на проблема - японците. Техните малки, компактни автомобили създадоха нов клас в градското предвижване и станаха водачи на една набираща все по-голяма популярност автомобилна революция.
Един от автомобилите, водачи на тази революция в придвижването е Toyota Yaris - компактен градски автомобил, създал уникален сам по себе си клас, съчетаващ удоволствието от предвижване в града с практичността на автомобил за всекидневна употреба. Toyota Yaris е водач на пазара в своя клас и си е спечелил уважението на клиентите в цял свят. След успеха на второто поколение на Yaris, японската компания Toyota има тежката задача да направи перфектното още по-перфектно.
Разработката на третото поколение Toyota Yaris отнема 38 месеца на развитие и проучване. Проведено е допитване сред хиляди настоящи собственици на Yaris, с цел да се създаде идеалният във всяко отношение автомобил, съчетаващ привлекателен дизайн, комфортен и просторен интериор, икономични двигатели и удоволствие от шофирането.
По-принцип винаги съм гледал с известна доза пренебрежение на малките автомобили, смятайки ги за леко "женски" като дизайн и скучни с техните малки двигатели. Заставайки пред новата Toyota Yaris обаче, неусетно промених своето изграждано с години мнение. Меките и леко женствени форми на предишния Yaris са еволюирали в съвсем нова насока. Дизайнерите са прибавили ударна доза спортно усещане и агресивност, които биха привлекли безусловно мъжката аудитория. Острите преливащи се форми и елегантната спортната осанка на Yaris го превръщат в истинско малко бижу на пътя. Новата Toyota Yaris определено не е незабележима като много от своите конкуренти. Компактният градски автомобил може да се похвали с неповторима симбиоза между дързък дизайн и стилна линия, открояваща го в пъстрата градска среда. Автомобилът е с изключително компактни размери - дължина 3885мм., ширина 1695мм. и височина 1510мм..
Истинските изненади идват, след като заемете своето място във вътрешността на автомобила. Толкова малката като размери Toyota Yaris е забележително просторна и светла отвътре. Каросерийният обем на автомобила е оползотворен максимално, предоставяйки идеален комфорт на придвижване на средно семейство със съответният разнороден багаж. За това спомага и увеличеното в сравнение с предишния модел междуосие. Позицията на водача е перфектно разположена, предоставяйки отлична видимост към пътя и всички останали посоки. Големите огледала за обратно виждане също ви помагат да следите постоянно какво се случва на пътя около вас. Особено внимание е обърнато на пространството на задните седалки, където трима възрастни биха се настанили без проблем. Багажното пространство в новата Toyota Yaris също е чувствително увеличено в сравнение с предишния модел, предлагайки обем от 286л., който може да нарасне значително ако бутнете делимите в съотношение 60/40 задни седалки. Възможността за трансформиране на багажният обем, съчетана с функционално насочените детайли във вътрешността - от многобройните джобчета, полици, поставки за чаши и гнезда за съхранение и временно поставяне на дреболиите от ежедневието, до жабката с охлаждане предлагана като опция, изваждат на преден план практичната насоченост на Toyota Yaris.
Ергономичното табло ми хареса със своите интуитивно подредени инструменти - всичко е точно там където го търсиш. Скоростомера и всички останали уреди и функции са подредени така, че да те държат в максимално по-близък контакт с пътя, без да се налага да измествате погледа си задълго. Материалите използвани в интериора са приятни на допир и с отлично качество както подобава на една Toyota. Аудиосистемата с MP3, iPod вход и 6 тонколони е предостатъчна за отличното озвучаване на купето в Yaris, а като опция се предлага и мултимедийната система със сензорно управление и "6.1"инчов дисплей Toyota Touch, разполагаща с Bluetooth и множество други функции.
Новата Toyota Yaris се предлага с четири нива на оборудване - Ready, Start, Speed и Race, като последното ниво предлага глезотии като двузонов климатроник, автоматични фарове и чистачки, камера за задно виждане и др.
Автомобилът, който карахме разполага с 1.3-литров бензинов двигател с Dual VVT-i и 99кс., куплиран с 6-степенна ръчна скоростна кутия. За тежащото едва 1000кг. купе на Toyota Yaris, 99-те "коня" са напълно достатъчни. Автомобилът е пъргав и изключително лек за управление, а двигателят е достатъчно еластичен и в комбинация с 6-те скорости, гарантира подобаваща за надбягването по градските светофари и кръстовища динамика. Икономичното шофиране с новата Toyota Yaris не е химера, още повече че автомобилът ви "подсеща" с индикатор на таблото, кога е най-подходящото време да минете на по-горна предавка. Средният разход на тестваният Yaris 1.3 е 5.4л/100км.
Toyota Yaris се предлага с 1.0 и 1.3-литрови бензинови двигатели, както и с 1,4-литров CommonRail дизел с 90кс. и комбиниран разход от 3,9л/100км. Скоростните кутии са 5 и 6-степенни ръчни и 6-степенна автоматична (многорежимна и Multidrive S).
Новата Toyota Yaris ме очарова с изключителната си маневреност и приятен за управление волан. Радиусът на завой е едва 4.7 метра, което прави автомобилът изключително гъвкав за градските условия. Освен приятен за управление, Yaris е изключително лесен за паркиране в града, като за мое учудване успях да го паркирам на места, за които не съм си и помислял с моя личен автомобил. Като опция се предлага и заден парктроник с камера.
Окачването на Toyota Yaris е стегнато но не твърдо като на повечето малки автомобили. То "поглъща" добре неравностите на поразбитите през зимата пътища, осигурявайки комфортна возия. Макар и не предназначено за спортно шофиране, окачването не влиза в конфликт със стабилността на пътя.
Инженерите на Toyota са обърнали подобаващо внимание на безопасността на новата Toyota Yaris и това си личи по отличните оценки от тестовете на EuroNCAP, където моделът взима максималните 5 звезди. Автомобилът се предлага с минимум 4 въздушни възглавници, енерго-абсорбиращи брони, конструкция от високоякостна стомана, система за закрепване на детски седалки Isofix и др. В помощ на безопасността, Yaris е стандартно оборудвана с всички системи за сигурност познати от по-големите модели на Toyota, като по желание оборудването може да се допълни от дългият списък с екстри.
В малката Toyota Yaris инженерите на Toyota са вградили своят дългогодишен опит в производството на компактни градски автомобили, което в комбинация с пословичната надеждност, с която се слави японската марка, прави Yaris безспорен лидер в своя клас.
Теодор Трифонов, Autoreview.bg
фото: Мирослав Трифонов
Автомобилът е предоставен от ТОЙОТА ТИКСИМ ЕООД