На пазара за автомобили втора употреба в България, Опел Астра “G” може да бъде определен като един от най-търсените модели. Това явление не е случайно, тъй като втората генерация на Астрата се слави като надежден и сравнително евтин за поддръжка автомобил.
Астра “G” излиза на пазара през 1998г. заменяйки Астра “F”, модел с противоречива слава, донесъл доста проблеми на Опел и подринал авторитета на марката като производител на здрави и надеждни автомобили. За разлика от своя предшественик, Опел Астра “G” се представя убедително и е сериозна конкуренция на водача в компактният клас VW Голф IV. Моделът се произвежда до 2004г. и се предлага във версии седан с 4 врати, хечбек с 4 и 2 врати, комби с 5 врати, а по късно към гамата се присъединяват купе и кабриолет с дизайн на италианското студио “Bertone”. Благодарение на пълното поцинковане на каросерията е избегнат прословутият проблем на Опел с ръждата. По купето на Астра “G” трудно може да се открият места с корозия, като тяхното наличие говори по-скоро, че колата е претърпявала удар и е некачествено ремонтирана.
Моделът разполага с богата гама от двигатели бензин и дизел. Бензиновите са 1.2 (65к.с.), 1.4 (90к.с.), 1.6 (75к.с. или 101 к.с.), 1.8 (от115 до 125к.с.), 2.0 (136к.с.), 2.2 (147к.с.). Всички са 16 клапанови с изключение на 1.6, 75к.с. ( след 2001 става 85к.с.). Дизелите са 1.7 (от 68 до 75к.с.)разработка на Исузу, 2.0 (82к.с.) и 2.2(125к.с.).
През 2001г. Астра “G” претърпява фейслифт, при който са отстранени и доста дефекти съпътствали моделът през първите години на производство. Просторното купе, мекото окачване и удобните седалки на автомобила предлагат добър комфорт за водача и пасажерите дори при версиите с 2 врати. Версията комби ( Caravan) предлага до 1500л. вътрешно пространство за товарене. Нивото на сигурност също е задоволително. Серийно астрата разполага с ABS и четири въздушни възглавници.
При по-ранните модели често се появява досадно скърцане и тропане от таблото, но въпреки това материалите използвани в купето са със задоволително качество. Напукан около Airbаg –а волан, значително износване на педалите и скоростния лост, протъркана тапицерия говорят, че автомобилът е изминал доста километри. Автотърговците често претапицират седалките , затова следете за износвания по другите места. Бъдете внимателни към модели с дизелов двигател, газова или метанова уредба, тъй като при тях изминатите километри могат да се окажат доста повече от обявените.
С времето пожълтява пластмасата на фаровете. Ако попаднете на екземпляр с прекалено лъскави фарове , то те най вероятно са сменяни, което може да е знак, че колата е претърпявала удар. Оригиналните фарове са на фирмата “Hella”.
Богатата гама от двигатели дава голяма възможност за избор.
Бензиновите са тип “ЕКОТЕК“ с 16 клапана. Снабдени са с ЕГР-клапан, представляващ система за рециркулация на газовете и множество датчици, с цел намаляване на вредните емисии. Много собственици се оплакват от ЕКОТЕК двигателите, поради често възникващи проблеми с ЕГР или някой датчик. Като цяло обаче са надеждни двигатели, добре балансирани и безшумни. Проблем представлява големият разход на масло при 1.6 с 101к.с., като при някой астри той достига и до литър на 1000км. Дефекта е оправен при моделите след 2000г., като там конете вече са 105. Разхода на гориво е около 9.5-10л. градско и 6-6.5 извън града.
Добър избор е 1.8 – 16V с 116 или 125к.с. Двигателя се слави като безпроблемен и пъргав, като разхода на гориво е идентичен на 1.6.
Ако сте решили да слагате газова уредба на “ЕКОТЕК” двигател, то тя задължително трябва да е газов инжекцион.
Много надежден, но и рядко срещан е 1.6 с 8 клапана. Той е по-евтин за поддръжка, доста дуракоустойчив и носи безпроблемно на обикновено АГУ.
Ако сте по-спортна натура и не ви плаши високият разход на гориво може да се ориентирате и към 2.0 и 2.2 бензиновите двигатели като 2.2 е снабден с ангренажна верига.
Доста разпространен е 1.4-16V (90к.с.), който според доста собственици идва слаб за това купе. Той има нужда от по-високи обороти за да върви добре като разходът му е почти идентичен с 1.6 и 1.8. Поради същата причина има и риск да попаднете на „издухан“ мотор.
Дизеловите агрегати също са един добър избор ,но там рискът да попаднете на екземпляр, който „не си знае километрите“ е сериозен. На запад собствениците на дизелови автомобили съвсем спокойно им навъртат по 300 – 400 000 километра, преди те да попаднат в ръцете на родните автотърговци. Исузу моторът 1.7, както и опелските 2.0 и 2.2DTL(и двата с ангренажна верига ) предлагат добра динамика при неприлично нисък разход. Проблеми създава нафтовата помпа( ГНП ), която е с електронно управление. Проблематичен е и охладителят за масло, чиито гарнитури поддават с времето и антифриза се смесва с масло. Смяната му е доста солена (около 1000лв.), затова задължително проверете състоянието на антифриза в казанчето за наличие на масло.
Има няколко често срещани проблеми , които са валидни за всички представители на “G” поколението на Астра:
Изпотяване на стъклата и висока влажност вътре в купето - много често клеясва електромоторчето управляващо клапата за циркулация на въздух в купето. Тя остава затворена, спирайки притока на свеж въздух отвън, който да възпрепятства запотяването. Преди покупка проверете дали моторчето работи, от бутона за циркулация на таблото.
Слабо място е и електрическата система, която често страда поради високата влажност.
Алтернаторът е проблемен, затова преди покупка проверете дали зарежда добре акумулатора, защото частите по него са доста скъпи а свалянето му сложно.
Изгнилото задно гърне също е често срещан проблем.
Предното окачване е сравнително здраво, като слаба част се явяват лагерите на предните амортисьори.
Задължително проверете кормилната рейка за луфтове, както и цялата електрохидравлична система, които са скъпоструваща и проблемна част при Астра “G”. Важно е рейката да не шуми при завъртане на волана.
Луфтове в скоростите и трудно превключване също е доста често срещан проблем, особено при астри над десет години. Проблемът идва от износвания в лостовата система за превключване.
Астра “G” е много разпространен модел затова намирането на части не представлява проблем. Първоначалното обслужване като ангренажен ремък, ролки, масло и всички филтри с оригинални части излиза около 300 лева за моделите с бензинов двигател.
Макар и с дребни проблеми, присъщи и за други автомобили втора ръка, второто поколение на Опел Астра е един солидно изграден автомобил със сравнително евтина поддръжка. Той се справя добре като практичен семеен седан , а в изпълнение на “Bertone” ви гарантира и много положителни емоции на пътя.
Товарното пространство при модела Caravan е едно от най-големите в класа си а задното окачване без проблем може да понесе и доста тежки товари
Таблото е добре подредено а материалите са със задоволително качество. Серийно Astra се предлага с мултифункционален волан управляващ стереоуредбата. Седалките са малко "дървени".
+
Надеждни двигатели и нисък разход при дизелите
Здраво и непретенциозно окачване
Широка гама от модели
Вътрешен простор
Голямо товарно пространство (Caravan)
Евтина поддръжка
-
Проблемна електрическа инсталация
Висока влажност в купето
Висок разход на масло при 1.6i (101к.с.) до 2001г.
Ръжда по изпускателната система
Теодор Трифонов, Autoreview.bg
фото: Мирослав Трифонов
Преди да преминете към покупка на желаният автомобил, екипът на Autoreview.bg ви препоръчва да се запознаете с нашата страница със съвети и техническа информация - вашият незаменим помощник!