Когато имаме нужда от компактен автомобил за предвижване в града, един от изборите определено е Ford Fiesta. Вече десетилетия, най-малкият модел на Ford е един от водачите в компактния клас. Fiesta примамва купувачите с добра цена и ниски експлоатационни разходи и освен това се слави като един от най-надеждните модели на Ford. Петото поколение на Ford Fiesta се среща все повече на пазара за употребявани автомобили в България и логично - интересът към модела е голям.
Петото поколение на Ford Fiesta прави своята премиера на 1 април 2002г., заменяйки изключително успешното четвърто поколение на модела, извоювало си място сред лидерите в компактния клас. През 2005г. модела претърпява фейслифт като са рестилизирани фарове, стопове, брони и др. външни елементи, а в интериора са въведени по-висококачествени материали. Автомобилът се отличава с приятен дизайн, просторно купе и разнообразие от надеждни бензинови и дизелови двигатели.
Бензиновите двигатели в Ford Fiesta mk5 са с мощност от 60 до 100кс., като най-препоръчителни са 1.4-литровия с 80кс. и среден разход на гориво около 7-7.5л/100км. и 1.6-литровия с 100кс., който осигурява отлична динамика при среден разход от 8л/100км.
Най-добрият избор обаче представляват изключително икономичните дизелови CommonRail двигатели 1.4TDCI с 68кс. и среден разход от 5.5л/100км. и 1.6TDCI с 90кс. и разход от 6.2-6.5л/100км. Двата дизелови агрегата предлагат приятна динамика и се славят със своята надеждност.
С премиерата на Fiesta е представен и Ford Fusion, който на практика си е по-висока и просторна Fiesta и се отличава с по-голямо багажно пространство и пътен просвет. На вторичният пазар Fusion държи малко по-висока цена от Fiesta, при еднакви двигатели и оборудване.
Избрахме да ви представим Ford Fiesta с 1.4TDCI дизелов двигател като една от най-често срещаните модификации на пазара за употребявани автомобили.
Към дизайна на петото поколение на Fiesta е пипано доста по-радикално в сравнение с предишните генерации на автомобила, които не се различаваха съществено една от друга. Доста смел ход като се има предвид, че именно традиционният вид на градския автомобил, беше неговата запазена марка. Във външният вид на автомобила е прибавена „щипка“ от Ford Focus и това определено дава резултат - Fiesta mk5 е добила доста по-сериозно излъчване, нежелаейки да бъде възприемана като „женска кола“. Компактният автомобил изглежда солиден и пораснал като размери.
В интериора ви посреща отлично подредено и ергономично табло с удобен достъп до всички уреди и прибори за управление. Фабричната аудио система с MP3 предлага отличен „саунд“ в купето. Шофьорската позиция също е добре разположена, предоставяйки ви добра видимост във всички посоки. В сравнение с предишните генерации на модела, Fiesta mk5 предлага много повече простор. Цялостното усещане е за един стабилен и сигурен автомобил, който с лекота би се справил не само с препускането в града, но и на магистралата, при по-сериозни скорости, макар че далеч не може да се нарече спортен автомобил. Лошо впечатление правят късите и не особено удобни предни седалки и незадоволителното задно пространство особено за краката на пътниците. Трима възрастни на задните седалки определено биха се затруднили при по-продължително пътуване.
Използваните в купето материали са с подобрено в сравнение с преди качество, особено при моделите след фейслифта (от 2005г.). Все пак интериора си остава леко „дървен“, но е значително по-качествен в сравнение с повечето модели в този клас. Детайлите във вътрешността са с подчертано функционална насоченост – от многобройните джобчета, полици и жабки, до възможността за трансформиране на багажното пространство, както при голям ван. Стандартното багажно пространство също е сред най-големите в класа.
Дизеловият 1.4TDCI двигател, определено може да се похвали с темперамент, макар и разполагайки едва с 68кс. CommonRail дизелат обаче, предлага стабилен въртящ момент, който с лекота изтегля купето на Ford Fiesta. В градски условия малкият автомобил се справя блестящо с препускането по светофарите, при това с пренебрежимо малък разход на гориво. В градски условия, трудно ще го качите над 6л/100км. а извън града, разходът на гориво пада под 5л/100км.
В Fiesta mk5 ми хареса директното и прецизно управление, което е нещо много рядко срещано в автомобил от компактния клас. В същото време хидравликата на Ford Fiesta е отлична и допринася в голяма степен за страхотната маневреност на автомобила.
Макар и сглобката да е добра, от таблото се чуват дразнещи скърцания, но те са в рамките на допустимото - все пак не говорим за чисто нов автомобил. Паразитни звуци от пластмаси се чуват и при въртене на волана, но това е по-скоро изключение.
Скоростната кутия е удобна, но превключването е малко „грубо“ и не достатъчно директно. Прави впечатление и леко шумният дизелов двигател, но като цяло купето е добре обезшумено.
Окачването на Ford Fiesta mk5 е стабилно, без да бъде прекалено твърдо – определено не е предназначено за спортно шофиране, но притежава забележителен комфорт и осигурява добра стабилност на автомобила.
Петата генерация на Ford Fiesta се слави като надежден автомобил, без особени дефекти. Известни проблеми могат да се очакват от електрическата система и кормилната уредба. Силен коз на автомобила е изключително евтината поддръжка и добри нива на пасивна и активна безопасност, които предлага. Като слаба страна можем да отчетем бързото обезценяване на автомобила на вторичния пазар, но това е характерно за повечето модели на Ford.
При покупката на употребявана Fiesta трябва да се подходи, както и при всеки автомобил втора ръка. Оглеждайте се за оферти от официалните представителства на Ford, където можете да намерите употребяван автомобил с доказани километри и сервизна история. Имайте в предвид, че компактните автомобили често се използват като служебни от фирмите не само в България а и в цяла Европа и рискувате да се натъкнете на екземпляр „който не си знае километрите“ и е с изхабен ресурс. Препоръчително е да не се насочвате към автомобили от първите години на производство – след фейслифта през 2005г. качеството на Ford Fiesta е подобрено значително и се вгражда ESP (стабилизираща програма).
Ако сте избрали дизелова Fiesta ви препоръчваме да прочетете нашата статия за съвети при покупката на дизелов автомобил втора употреба, за да сте запознати какво да гледате и какви са най-честите проблеми при дизела.
+
просторно и практично подредено купе
прецизно управление
евтино обслужване
икономични и динамични дизелови двигатели
високи нива на безопасност
-
не особено комфортни седалки
тясно задно пространство
висок разход на бензиновите двигатели
арматурното табло не е със задоволително качество
Теодор Трифонов, Autoreview.bg
фото: Мирослав Трифонов
Екипът на Autoreview.bg ви съветва преди покупката на употребяван автомобил да прочетете нашия раздел за съвети и техническа информация!