Трудно е да се определи с точност, какво място заема марката Mercedes в съзнанието на хората. И не защото за това са нужни някакви сложни социологически и маркетингови проучвания, а защото тази марка има почти същото значение като понятието "автомобил". Един от най-ярките представители на щутгардския концерн, изградил в най-голяма степен имиджа на марката като производител на изключително качествени и луксозни автомобили безспорно е премиум седанът E-Class. Той диктува тенденциите в луксозния клас от десетилетия наред (с различните си моделни поколения), установявайки стандарти, които конкуренцията не може да предложи и до днес. През 1995г. своята премиера отбелязва W210 поколението на Mercedes E-Class, което заменя добилия изключителна популярност със своята пословична издръжливост и качествена изработка Mercedes W124. Днес, 17 години по-късно Mercedes-Benz W210 все още е един от най-търсените автомобили на вторичния пазар и все по-примамливите цени на употребяваните екземпляри, правят възможна мечтата на мнозина да се докоснат до един истински Mercedes-Benz.
ИСТОРИЯ НА МОДЕЛА
Mercedes E-Class W210 е представен през 1995г., през 1999г. претърпява фейслифт и се произвежда до 2002г. (комби версията "T" се произвежда до март 2003г.). Традиционно моделът привлича със своя огромен избор на бензинови и дизелови двигатели.
През първите две години от кариерата си W210 се предлага с бензинови мотори с обем 2.0-литра и 136кс. (E200), 2.3-литра с 150кс. (E230) и 3.2-литров с 193 коня (E320). Малко по-късно започва да се монтира и 4.2-литровият V8 двигател с мощност от 279 к.с. През 1997 г. Mercedes-Benz заменя редовия шестак с V6 двигател. През същата година започва монтирането на 2.8 и 3.2-литрови мотори с мощност съответно от 204 и 224кс. Появява се и 2.0-литров компресор (E200 Kompressor) с мощност от 186кс. Тунинг-модификациите, дело на придворното ателие AMG - Е50 и Е55 с 5.0 и 5.4-литрови V8 разполагат с мощност от 347 и 354кс.
Дизеловите двигатели определено са едни от най-предпочитаните от клиентите на Mercedes-Benz, a W210 определено има с какво да се похвали в тази сфера. Като базова дизелова модификация се предлага E220 D с 2.2-литров двигател с 95кс. По-големите агрегати включват 3.0-литров с мощност от 136 или 177кс. (Е300 TD), които са допълнени от 2.9-литровия E290 TD с мощност от 129кс. Две години по-късно Mercedes-Benz преминава към монтирането на Common-Rail дизелови агрегати (CDI), които се отличават с перфектен баланс между мощност и нисък разход на гориво. Базов е 2.2-литровия Е220 CDI, който в различните си варианти предлага мощност от 95 до 143кс. По-късно се появяват 2.7-литровия E270 CDI с 170кс. и най-мощния дизел - 3.2-литровият E320 CDI с 197кс.
Mercedes E-Class W210 се предлага с ръчна и автоматична скоростна кутия, а освен традиционното задно задвижване, моделът предлага и модификация със задвижване на четирите колела - 4MATIK (при E280 и E320).
Показваме ви Mercedes E200 с 2.0-литров бензинов двигател и мощност от 136кс., като една от най-предлаганите модификации на W210 на пазара за употребявани автомобили в България.
Когато Mercedes-Benz, представя новото поколение E-Class - W210, много от почитателите на марката са шокирани от радикалната промяна в дизайна и конструкцията - нещо, което никой не очакваше от известния със своята умереност щутгардски производител. Автомобилът дори стана известен с прякора "очиларката" заради своята леко инфантилни предни фарове (предница като цяло). Все пак успешната пазарна кариера на W210, отдавна затвори устата на критиците и премахна опасенията относно солидността на изпълнението и неговата надеждност като цяло. Наред с това обаче, поколението W210 демонстрира някой слабости, които са недопустими за производител с реномето на Mercedes-Benz. В някой екземпляри, особено от първите години на производство не е изключено да се появи ръжда (!?). Факт, е че това е проблем, от който се оплакват много собственици на Mercedes W210. Бъдете много внимателни при огледа на купето на автомобили от Германия и особено от Австрия (това важи за всички марки). Внимателно огледайте рамките на вратите (най-вече в долната част) и под уплътненията. Корозия се наблюдава и по някой заварки, но тя има по-скоро козметичен характер, макар че по този параметър моделът търпи основателна критика. При екземплярите внесени от Италия е почти невъзможно да се появи ръжда.
W210 се предлага с три нива на оборудване - CLASSIC, ELEGANCE и AVANTGARDE, като последното - най-високо ниво предлага по-луксозно излъчване, с добавянето на тъмни апликации в интериора, редица хромирани външни елементи по лайсни, дръжки на вратите, променена решетка и др., както и 16-цолови ляти джанти. Нивото AVANTGARDE се характеризира с по-твърдо окачване, като има разлики и в спирачната система, което леко увеличава цената на някой консумативи на подобен екземпляр (но в рамките на приемливото). Разбира се не е изключено да попаднете и на отлично оборудвани CLASSIC и ELEGANCE екземпляри, тъй като Mercedes-Benz никога не са ограничавали клиентите си във възможностите за дооборудване и персонализиране на автомобилите (разбира се срещу съответното заплащане).
В интериора на W210 се наблюдава типичната за Mercedes-Benz перфектна подредба на функциите, спокойствие на линиите и ергономичност във всяко отношение. Шофьорската позиция ви дава отлична видимост във всички посоки, а седалките са повече от удобни и предразполагат за комфортно пътуване. Впечатлен съм от чувството за сигурност, солидност и комфорт, което предоставя автомобилът дори днес - десет години след спирането му от производство. W210 е абсолютно актуален автомобил и 100% Mercedes, като с голяма доза съжаление ще си позволя да отбележа, че днешните автомобили от Щутгард (и не само) не притежават и 50% от качествата на W210.
Купето е изключително просторно, а пътуването на задните седалки, типично за Mercedes си е истинско удоволствие. Трима възрастни (дори повече) биха пътували без никакво притеснение. И тук стигаме до следващата критика към модела, която могат да си позволят да отправят по-скоро хората, които са били притежатели на предишното поколение E-Class - W124. Нивото на изработка и качеството на използваните в интериора материали отбелязва спад в сравнение с предишния модел, но все пак си остава недостижимо за 80% от автомобилните производители (особено днес). Факт е, че голяма част от собствениците на W124 решили да го заменят с W210, в последствие са разочаровани в известна степен от модела. Все пак да чуете скърцане или тропане от таблото или корите на вратите е на практика изключено и наличието на такива говори по-скоро за зверска експлоатация от страна на предишния собственик. Багажното пространство в седана W210 е повече от достатъчно (макар че няма възможност за бутане на задните седалки), а в комби версията (T) е направо огромно.
По отношение на возията, Mercedes E-Class W210 демонстрира отличен баланс между комфорт и стабилно пътно поведение. Автомобилът вози меко но стегнато, поглъщайки без колебания всички неравности по пътя. Е, не очаквайте да има возията на "Пурата" (W126), но моделът определено е сред щутгардските първенци по комфорт на предвижване. Моделите AVANTGARD возят с една идея по-твърдо (спортно настроено окачване) и са по-снижени, но пък за сметка на това стоят като "залепени" на пътя. Ако смятате да ползвате вашия W210 за товарен/работен автомобил, по-добре се насочете към версии CLASSIC и ELEGANCE. Окачването на Mercedes W210 е здраво и солидно изградено и с достатъчен ресурс дори по не-особено добрите български пътища (стига да ползвате оригинални части). Комби моделите разполагат с регулируемо задно окачване (нивомат), което е препоръчително да проверите дали работи преди покупка. Проблем може да възникне от амортисьорите , които протичат с времето, а тяхната смяна е солена. Безпроблемно можете да ги замените с обикновени от седан, които са доста по-евтини.
Богатата гама от двигатели, с която разполага Mercedes W210 определено е един от най-силните козове в полза на модела. Бензиновият 2.0-литров агрегат с 136кс. (с който разполага демонстрираният автомобил), определено е добър избор за привържениците на спокойното каране и дава добър разход на гориво от порядъка на 10л/100км. градско. Двигателят е малко тромав, особено извън града, но ако не сте привърженик на спортния стил на шофиране, това определено би бил един добър избор за вас - лесно се газифицира с ГИ и е доказано здрав. Оптимално добро съотношение между мощност и разход на гориво представлява 2.3-литровия бензинов мотор с 150кс. По-мощните бензинови двигатели също разполагат с огромен ресурс и не са известни с някакви проблеми (стига да са поддържани, както трябва), като V6 моторите могат да се похвалят и със сериозни динамични показатели (за V8 и AMG е излишно да говорим). Единственото притеснение идва от значителният им разход на гориво.
Безспорно най-търсени са моделите с дизелови двигатели, а W210 е в свои води и тук. При покупка на употребяван дизелов E-Class, внимавайте да не попаднете на автомобил, който е бил ползван като такси. На Запад моделът е едно от най-предпочитаните возила за подобни цели и рискувате да се натъкнете на екземпляр "милионник". Подобни автомобили са най-често бели или бледо-жълти на цвят (не е изключено да е боядисван) и имат някой различия в таблото спрямо обикновените W210. Те обикновено са с по-малките дизелови двигатели, най-често 2.2-литровият CDI и обикновения 2.2-литров дизел.
Все пак знайте, че Mercedes не се плаши от каране, а от лоша поддръжка! Това в пълна степен важи за дизеловите CDI модели, които са особено чувствителни към качеството на нафтата и консумативите (масло, филтри). Преди покупка на дизелов Mercedes W210 прочетете нашите съвети при покупката на дизелов автомобил. Всички Common Rail дизели поставяни в W210 са много еластични двигатели с огромен въртящ момент при същевременно нисък разход на гориво. Моделът E220 CDI има среден разход от едва 6.5-7л/100км, (зимата около 9) и е добър избор, особено в по-мощните си модификации поставяни след фейслифта от 1999г. По-малкият 200 CDI с 102кс. идва малко слаб за купето на E-Class. Определено най-оптималният вариант за W210 е 2.7-литровия CDI двигател, който разполага с 170кс. и голяма тяга, при среден разход на гориво от едва 6.9л/100км. Разбира се не е за пренебрегване и 3.2-литровият CDI дизел, който предлага още повече мощ, при почти идентичен с E270 CDI разход на гориво. За CDI двигателите, качеството на нафтата е от първостепенно значение за тяхната безпроблемна експлоатация, което може и да е проблем в България. От некачествено гориво бързо си заминават горивo-нагнетателната помпа и дюзите, което може да ви коства значителни средства.
По-дуракойстойчиви са обикновените дизелови и турбодизелови двигатели, вграждани в Mercedes W210. Доказали се във времето, голяма част от тези мотори безпроблемно изминават по 1 милион километра (особено атмосферните дизели)! Все пак като двигатели от по-старо поколение и те си имат някой недостатъци. Най-малкият 2.2-литров атмосферен дизел с 95кс. е доста тромав и с висок разход на гориво, но с огромен ресурс. Същото важи и за 2.5 и 3.0-литровите турбо-дизели, които предлагат повече тяга, но при значителен разход на гориво (средно 10л/100км.). Най-добър вариант представлява 2.9-литровия турбо-дизелов агрегат с 129кс. - изключително корав двигател (малко шумен) с достатъчно тяга и разход на гориво от порядъка на 7.5-8л/100км.
Всички двигатели вграждани в W210 (бензин и дизел) са с ангренажна верига, която издържа поне до 200 000км. (и повече). Това на практика ви спестява един доста сериозен първоначален разход, но имайте в предвид, че и нейният ресурс не е безкраен. При по-старите двигатели (особено дизелите), не са изключени течове на масло, които обикновено са незначителни.
Ръчните и автоматични скоростни кутии в Mercedes E-Class W210 са безпроблемни. Течове могат да се появят при диференциала, затова преди покупка огледайте долната част на автомобила, а при пробното каране се ослушвайте за евентуално "виене" от задната част (диференциал).
При покупката на Mercedes E-Class W210 трябва да се подходи внимателно, както и при всеки друг автомобил. Това ви гарантира, че ще изберете най-добрият екземпляр, според вашите критерии, а в момента пазарът на употребявани автомобили в България предлага наистина голямо разнообразие от W210 модели.
Преди покупка на употребяван автомобил прочетете и нашия раздел за съвети и техническа информация!
Теодор Трифонов, Autoreview.bg
фото: Мирослав Трифонов