Третото поколение на Volkswagen Polo дебютира през 1994г. и до днес е смятан за един от най-надеждните и безпроблемни по отношение на експлоатацията автомобили в субкомпактния клас. Моделът известен като "германското мини" носи заводския индекс "6N" и заменя произвеждания в продължение на тринадесет години Polo Typ 86C. Третото поколение на Polo е изцяло нов модел, изграден върху модифицираната платформа на Golf III и дели с него множество части и механични компоненти. Това е и първото Polo, което се предлага във вариант с 3 и 5 врати.
Volkswagen Polo 6N се произвежда до 1999г., като през 1995г. са представени и версиите седан (Classic) и комби (Variant). Те делят еднакви панели с испанските Seat Ibiza и Cordoba и са със заводски номер 6KV. През 2000г. третото поколение на германското "мини" претърпява фейслифт включващ нови фарове, брони и изцяло преработен интериор, базиран на този в модела Lupo. Фейслифта на Polo е с индекс 6N2, като от Volkswagen твърдят, че около 70% от компонентите в него са напълно нови. Стандарт за модела стават двете въздушни възглавници (шофьор и пасажер) и ABS системата. Във фейслифта се вгражда и нов 1.4-литров, трицилиндров турбо-дизелов двигател.
В Европа е представено и специално издание на модела с име Арлекин (Harlequin). Както подсказва името, малкият "клоун" е многоцветна версия, на своите едноцветни събратя. Първоначалният план е бил броя на арлекинчетата да не надминава 1000, но в крайна сметка били произведени около 3800 броя от тази интересна модификация.
Евтината поддръжка и липсата на дефекти винаги са градили безупречната репутация на Polo, но при първите две поколения на дребосъка тя неизменно се допълваше от примитивната конструкция и почти пълната липса на елементарни удобства. С Polo III тези недостатъци са елиминирани в голяма степен. Интериорът няма нищо общо със спартанското оформление на предшествениците и е изграден изключително солидно за класа. Високото качество на изработката и сполучливата конструкция като цяло са едни от най-сериозните предимства на Polo III пред конкуренцията. Приятно изненадва и високото ниво на оборудване, с което разполагат повечето екземпляри на пазара за употребявани автомобили.
Богатата двигателна гама винаги е била характерна за моделите на концерна Volkswagen. Малкото Polo III също не прави изключение от правилото и може да се похвали с изключително разнообразие на бензинови и дизелови модификации, с което на практика не разполага никой друг модел в този клас. Бензиновата палитра се състои от агрегати с работен обем от 1.0 до 1.6-литра и мощности от 45 до 125 к.с. Когато стане въпрос за продукцията на VAG обаче едни от най-търсените и предпочитани двигатели са дизеловите. Първоначално третото поколение на Polo се екипирана само с 1.9-литров атмосферен дизел с мощност от 64кс. По-късно в модела се вграждат последователно 1.7-литровия SDI с 60кс. и два TDi агрегата с обем от 1.4 и 1.9 литра. Първият е с мощност от 74кс., а вторият разполага с 90 или 110кс. (в модификациите Classic и Variant).
Всички двигатели използвани в Polo III се ползват с добро реноме и изборът на подходящия зависи най-вече от вашите предпочитания. Все пак имайте в предвид, че най-малките бензинови агрегати (1.1 с 45кс. и 1.0 с 50кс.) са подходящи най-вече за предвижване в града. Като оптимален избор могат да се посочат 1.4 и 1.6-литровите агрегати (60/75кс. и 75кс.). Дизеловите модификации традиционно държат по-висока цена на вторичния пазар и определено предлагат по-оптимално съотношение между динамика и разход, особено ако са от TDi семейството. С купето на Polo с лекота се справят и атмосферните дизели, които са характерни със своята пословична надеждност. Като негатив при тях може да се посочи по-високия разход на гориво и значителната мудност особено при извънградско шофиране.
Агрегатите поставяни в третото поколение на Polo са доказано надеждни и без характерни проблеми, но както при всеки употребяван автомобил и тук риска да попаднете на екземпляр в лошо техническо състояние е висок. Риска да попаднете на "издухан" автомобил е доста сериозен при най-маломощните модификации, които често са карани с подаване на повече газ поради по-слабата си динамика. Не са редки случаите и на прегрявани мотори пак поради същата причина. Често срещани са проблемите свързани с течовете на масло от различните гарнитури и семеринги. Проблеми създава и чугуненият изпускателен колектор, който с времето губи от здравината си и се пропуква от вибрациите на двигателя. Това е характерно най-вече за екземплярите от първите години на производство.
Избягвайте автомобили с безупречно измит двигател (особено дизелови). Ако сте се спрели на дизелова модификация на Polo ви препоръчваме да прочетете и нашата статия за съвети при покупката на дизелов автомобил! Ако сте избрали модификация с TDI агрегат минаването през компютърна диагностика преди покупка е задължително.
Автомобилът, който ви представяме разполага с 1.9-литров атмосферен дизелов двигател с 64кс. Според много познавачи това е един от най-успешните мотори на концерна Volkswagen - мотор за милион километра. Пословично издръжлив и той обаче има някой съществени недостатъци. На първо място е малката мощност съчетана с голям работен обем, което води до съществен разход на гориво в града - около 7.5-8л/100км. през лятото и до 9л/100км. през зимата. Макар и слаб, агрегатът е доста пъргав в ниските обороти. Слабата му мощност обаче се явява проблем при движение извън града, където автомобилът е доста тромав при изпреварване, но за сметка на това демонстрира много приятен разход от едва 4.7л/100км. при скорост до 110км/ч.
Друг характерен за тази модификация проблем е свързан със скоростната кутия. Преди покупка проверете смяната на предавките, както и за течове. Те идват най-често от семеринга на избирача на скоростите - евтин компонент но с доста трудоемка ( и скъпа) смяна. Препоръчително е след покупка да смените маслото на скоростите. Другият свързан с трансмисията проблем идва от съединителя, който върви с демпферен маховик и смяната му струва между 800 и 1000лв.
Преди покупка проверете и за течове на антифриз. Обикновено се появява между главата и пластмасовия тройник.
Макар и солидно изградено купето на Polo III е доста шумно особено при по-висока скорост. Тази слабост е оправена в значителна степен след фейслифта от 2000г. Автомобилът се слави и с безупречно антикорозионно покритие и наличието на ражда по купето говори по-скоро за некадърно извършен ремонт. Все пак бъдете по-внимателни към екземпляри "нов внос" от Австрия.
Volkswagen Polo III изненадва с леко и доста стегнато управление. Моделът се слави със завидна здравина на окачването, чийто компоненти разполагат с доста голям ресурс. Друг плюс е ниската им цена.
По отношение на електрическата система третото поколение на Polo показва известни слабости в сравнение с неговия предшественик. Не са рядкост оплакванията от неработещи електрически стъкла, блокирали имобилайзери, отказващо централно заключване и др. Най-често подобни неизправности се дължат на корозия на кабелите на масата.
С множеството си нива на оборудване, моторизации и трите модификации на каросерията Volkswagen Polo III предлага практически неизчерпаеми възможности за избор и е в състояние да задоволи всякакви вкусове.
Преди покупка на употребяван автомобил прочетете и нашия раздел за съвети и техническа информация!
Цветелин Цветков, Autoreview.bg