В средата на 90-те години немското поделение на концерна Ford обмисля раздикална смяна на курса, променяйки из основи своята дизайнерска и маркетингова философия. До тогава пазарната логика в компактния клас следва свои установени сякаш от десетилетия традиции. Безапелационен лидер е вездесъщият Volkswagen Golf, следван от Opel с Astra/Kadett, а Ford сякаш е абониран за третото място със своя Escort. Ролята на "вечния трети" обаче не съответства на нарасналите амбиции на компанията, която решава да изпрати в миналото легендарния Escort. През 1998г. Ford представя неговия наследник Focus - един автомобил с екстравагантна външност, изграден по изцяло нова концепция. Дори името на новия модел е избрано след мащабно допитване сред почитатели на марката, като основно изискване е то да няма нищо общо с названието на произвеждания три десетилетия негов предшественик.
Ford Focus е изграден според стилистичното течение New Edge и променя общоприетите представи за автомобилен дизайн. Това е много смел ход от страна на компанията и в крайна сметка именно нестандартния външен вид се превръща в един от най-силните козове на Focus в борбата му с Golf и Astra. Автомобилът изглежда много актуално дори и днес, което съчетано с доказано високото качество на изработка го прави много популярен на пазара за употребявани автомобили.
Първото поколение на Ford Focus е представено през 1998г. във версии хечбек с 3 и 5 врати. Седан и комби (Turnier)се предлагат от 1999г., а през 2001г. моделът претърпява фейслифт, който включва променени брони, леко преработено задно окачване и нови Common Rail дизелови агрегати. Focus Mk1 се произвежда до есента на 2004г., когато е сменен от Focus Mk2.
Ford Focus разполага с гама от доказани през годините и километрите бензинови и дизелови двигатели. Бензиновите са 1.4 (75кс.), 1.6 (100), 1.8 (115кс.) и 2.0-литров (130кс.), чийто форсирани версии разполагат с 170 и 215кс. и задвижват спортните топмодели ST170 (от 2002г.) и RS (2003г.). Дизеловите модификации са с обем от 1.8 литра и мощност от 75 и 90кс. (TDDi) в зависимост от пъленето. Представените през 2001г. TDCi Common Rail агрегати са 1.8-литрови с 100 и 115кс.
Автомобилът, който тествахме разполага с 1.6-литров бензинов двигател с 100кс. Наред с дизеловите варианти, това е една от най-разпространените модификации на вторичния пазар. Двигателя е предпочитан с баланса си между динамика и сравнително нисък разход на гориво - средно около 8.3л/100км., като освен това попада в ниската категория на данъчно облагане.
Външността на първото поколени Focus определено изглежда достатъчно актуално днес, което потвърждава успеха на дизайнерската New Edge концепция. Цялостното усещане е за един солидно изграден автомобил със свежо излъчване. Освен това Ford Focus се слави с отлична антикорозионна защита, а наличието на ръжда по каросерията е признак по-скоро за некачествено извършен ремонт. Все пак преди покупка огледайте зоната около вратите, особено ако автомобилът идва от Австрия или Германия и е от първите 2 години на производство.
Футуристичната линия продължава и в салона, където е трудно да се открият недостатъци и типични износвания дори и при екземпляри със стотици хиляди километри "зад гърба си". Като качество, използваните в салона материали са на отлично ниво, макар че изглеждат малко евтино на пръв поглед. Неприятните скърцания и звуци в купето са по-скоро изключение и могат да се срещнат най-вече при автомобили произведени до 1999г. (най-вече от компоненти в задната част на купето), а обезшумяването на салона е на много добро ниво (за класа).
Ford Focus демонстрира добри показатели по отношение на простор и вътрешно пространство. Видимостта от мястото на водача е добра, особено при комби и седан версиите. Единствено при хечбека тя е леко ограничена назад поради специфичността на задните колони. Хечбекът е по-скромен и като пространство в багажника, затова ако търсите повече практичност и място за багаж, по-добре се насочете към комби версията Turnier, чийто голям и гъвкав товарен обем е еталон в класа си. Focus Turnier се продава отлично като нов и е изключително търсен и на вторичния пазар, поддържайки по-високи цени.
Бензиновите двигатели поставяни в първото поколение на Ford Focus се славят като безпроблемни и лесни за обслужване. Най-малкият 1.4 идва слаб за купето, като липсата му на мощност си проличава особено при движение извън града. Вече споменахме за качествата на 1.6-литровия бензинов агрегат, който по динамика е съпоставим с 1.8-литровия, но демонстрира по-нисък разход. Разбира се не очаквайте спортни изживявания с него още повече, че дългите скорости, с които е комбиниран оставят известно усещане за слабост. Ако търсите по-темпераментен агрегат се насочете към 2.0-литровия, но динамиката ще бъде за сметка на доста сериозния разход на гориво (средно 9 - 9.5л/100км.). Единственият недостатък на всички бензинови агрегати е, че са доста шумни.
Дизеловите модификации на Focus съставляват голяма част от офертите на пазара за употребявани автомобили и има конкретни причина за това! И обикновения турбодизел с 90кс. и по-усъвършенстваните Common Rail агрегати се отличават с осезаема тяга още от ниските обороти и нисък разход на гориво. Еластичността им се съчетава със среден разход от порядъка на 5л/100км. Разбира се, многобройните качества на дизела са за сметка на осезаемо по-скъпите ремонти, ако попаднете на лош екземпляр, който "не си знае километрите" и е с изхабен ресурс. Това правило не подминава дизелите вграждани във Focus, затова към покупката на такъв трябва да се подхожда внимателно. Компютърната диагностика е задължителна. Препоръчваме ви да се запознаете и с нашата статия за съвети преди покупката на дизелов автомобил. По-съвременният 1.8 TDCi двигател на Focus страда най-вече от дюзи, които са чувствителни към качеството на нафтата. Ремонтът им надхвърля 1000лв. Компромиси при TDDi и TDCi агрегатите не трябва да се правят и с качеството на маслото и интервалите на обслужване.
Ford Focus демонстрира стегната и сравнително комфортна возия, типична за неговия клас. Окачването абсорбира чудесно неравностите по пътя без да натоварва пътниците с излишни колебания и шумове. Впечатление прави прецизната кормилна уредба, осигуряваща отлична управляемост и поведение в завой. Ford Focus определено предлага динамика на движение, а окачването разполага с достатъчен ресурс дори при нашите пътища.
Преди покупка на употребяван автомобил прочетете нашия раздел за съвети и техническа информация!
Теодор Трифонов, Autoreview.bg
фото: Мирослав Трифонов