Ако има кола, която можем да определим като безусловен лидер на европейския автомобилен пазар, то това е Volkswagen Golf. Безспорен водач по обем на продажби, Golf е истинско олицетворение на компактния клас, където доминира от десетилетия, въпреки многобройните си конкуренти и подражатели от Европа, Япония и Корея. Нещо повече - през годините Golf се превърна в истинска религия и автомобилна икона на Стария континент. Всяка генерация на модела се превръща мигновено в своеобразен еталон в класа и отправна точка за конкуренцията. Поредното доказателство идва и от приза "Автомобил на годината в Европа 2013", спечелен от новия Golf 7. Впрочем присъствието на модела на топ места в многобройни класации от този тип е нещо толкова нормално, че вече не учудва никого.
Но да се върнем през далечната (вече) 1997г. когато е представена четвъртата генерация на Volkswagen Golf (зав. индекс 1J). Моделът, който не се различава особено от своя предшественик се превръща в истински бестселър и е изключително популярен и до днес. Golf 4 предлагана нови стандарти по отношение на пасивна и активна безопасност, широк набор от задвижващи агрегати и много сполучлив дизайн, който го прави достатъчно актуален и днес - 16 години след неговата премиера!
Четвъртата генерация на Golf е представена като хечбек с 5 и 3 врати през 1997г., а година по-късно е представена и неговата седан версия Bora. През 1999г. дебютират комби версиите на Golf и Bora, кръстени Variant (почти идентични). Производството на хечбек модификацията е прекратено в края на 2003г., когато е представен Golf 5, версията Bora се произвежда до 2004г., а Variant до 2005г.
Двигателната гама на Golf 4 е наистина впечатляваща.
Бензиновите агрегати предлагат изобилие от кубатури и нива на мощност. Базов е 1.4 16V с 75кс., по-нагоре се нареждат 1.6-литров с 8 или 16 клапана (от 2000г.) и варианти на мощност от 100, 102, 105 и 110кс., 1.8-литров с 125, 150 (1,8T) или 180кс.(1.8T) в зависимост от пълненето, 2.0-литров с 115кс. и 2.3-литоров V5 с мощност от 150 или 170кс. Върховата модификация ползва 2.8-литров "шестак" с 204кс., като през 2002г. е представена и най-мощната версия R32 с 3.2-литров V6 и 241кс.
Дизеловите модификации на Golf 4 са особено търсени на вторичния пазар. Те представляват различни вариации на прословутия 1.9TDI (Turbocharged Dirесt Injection) турбодизел с обем от 1.9-литра и множество нива на мощност - 68 (1.9 SDI чист дизел), 90, 110, 115, 130, или 150кс. Макар и идентични като обем, дизелите в Golf 4 се различават по своята конструкция (биели, бутала, бутални болтове, ангренаж) и по това дали са с помпа дюза, разпределителна помпа, турбокомпресор с wastegate или с променлива геометрия и по брой на клапаните на цилиндър.
Тестовият ни Volkswagen Golf 4 е произведен през 2000г. и разполага с дизелов 1.9TDI (помпа дюза)агрегат с 110кс. Автомобилът е с ниво на оборудване Highline и е в отлично за своята възраст и изминати километри състояние.
Дизеловите модификации представляват една огромна част от всички произведени Golf 4 и това не е случайно. Всички варианти на 1.9 TDI агрегата са се доказали със своята надеждност и страхотен баланс между динамика и нисък разход на гориво от порядъка на средно 6.5л/100км. Дори версията с 90кс. предлага много еластичност при разход от 5.5-6л/100км. Като по-непрепоръчителна може да се посочи модификацията 1.9SDI, чийто 68кс. са недостатъчни за купето на Golf 4, а разходът на гориво е почти съизмерим с този на бензиновите агрегати. При покупката на употребяван дизелов Golf 4 обаче трябва да се подходи внимателно. Тези автомобили се карат безжалостно на Запад и много голяма част от тях идват тук в окаяно състояние и на незнайни километри. TDI агрегатите са много чувствителни по отношение на поддръжката (както и всеки съвременен дизел), затова от голямо значение са грижите, които е полагал предишният собственик към возилото (?). Не трябва да се правят компромиси с качеството на маслото и обслужването като цяло. Интервалите за смяна на ангренажа трябва да се следят стриктно! 1.9TDI във всичките си варианти наказва сурово (и скъпо)и най-дребната немарливост в поддръжката. Препоръчително е преди покупка да проследите състоянието на желания автомобил на VAG-COM (компютърна диагностика). Проследете колата и за осезаемо силни вибрации и претрисане особено при потегляне, при запалване, работа на място или при движение на по-ниска скорост - причината може да бъде повреден демпферен маховик, чиято смяна излиза около 1000лв.
Преди покупка на дизелов Volkswagen Golf 4 прочетете нашата статия за съвети при покупката на дизелов автомобил.
Бензиновите агрегати вграждани в Golf 4 също представляват добър избор, особено ако целите последващо "газифициране". Като най-препоръчителен може да се посочи атмосферният 1.8 с 125кс. чийто разход е почти идентичен с този на по-малките агрегати. Ако имате по-спортен нрав ще ви допадне неговата турбо-версия (1.8Т)с два варианта на мощност - 150 и 180кс. Тези модификации са доказано здрави, но качественото и навременно обслужване отново е от първостепенно значение. Разходът при по-сериозно "натискане" в града може да надхвърли и 13л/100км. Преди покупка на VW Golf 4 с 1.8T двигател, ви препоръчваме да прочетете нашата статия за турбокомпресорите, където сме засегнали въпросите за тяхната поддръжка и повреди. Понякога проблеми създава дебитомерът. По-негативни отзиви могат да се чуят за базовия мотор 1.4 16V с 75кс., който мнозина определят като несполучлив и осезаемо слаб за купето на "четворката". Разходът му на гориво в града е около 8.5-9л/100км. и има апетит към маслото особено ако е на повечко километри.
Доста срещани на вторичния пазар са и модификациите с 1.6-литров агрегат с 8 клапана, който е по-динамичен от 1.4 но дразни с недостатъчна отзивчивост при подаване на газ. Характерен проблем на 1.4 16V и 1.6 (само 8V) модификациите е скоростната кутия, при която корона на диференциала е захваната с нитове, податливи на късане, което пък води до поражения на кутията. Затова преди покупка проверете превключването на предавките. То трябва да става леко и плавно. Всяко затруднение при превключване от една скорост на друга може да е признак за проблем! Проблемните кутии (тип DUU) се срещат при автомобили произведени до 2000г., когато дефектът е отстранен.
Добри отзиви получава петцилиндровият 2.3-литров агрегат с 150 или 170кс. Той предлага отлична динамика за купето на Golf 4 и е характерен с тиха и равномерна работа. Като минус може да се посочи по-големият разход на гориво, който в града надхвърля 10л/100км. Подобни са данните и за 2.0 мотора с 115кс., който обаче е осезаемо по-тромав от V5 агрегата.
По отношение на външния си вид, Golf 4 в никакъв случай не изглежда остарял, дори застанал до своя наследник. Автомобилът е безупречен и по отношение на антикорозионната си защита, но наличието на ръжда с козметичен характер не е изключено (заден капак, прагове), особено ако екземпляра е от Австрия или Германия. В стоповете пък нерядко прониква вода
Салонът на Golf 4 впечатлява с характерната за Volkswagen солидност на изработката. В класа си "четворката" е първенец по отношение на качеството на материалите и сглобката в интериора, макар че паразитни шумове и дразнещо скърцане от арматурното табло съвсем не са изключени в предвид възрастта на автомобила. Много собственици се оплакват и от блокирали брави и ел. стъкла, капризно централно заключване и други дребни на пръв поглед недостатъци, които обаче могат да са доста вбесяващи и на практика са характерни за всеки употребяван автомобил, било то Golf, Astra или друг. Като минус при Golf 4 може да се посочат тясната задна седалка и доста непрактичното дясно огледало за обратно виждане. Дразнещо е и изключително податливото на надраскване покритие на дръжките на вратите. Видимостта назад пък е ограничена от широките задни колини.
По отношение на ходовата част, Golf 4 демонстрира традиционализъм - без многолостово окачване и алуминиеви носачи, което си е голям плюс при нашите пътища! Разбира се за екземпляри, които не си знаят километрите не са изключени течащи и тропащи рейки или заминали лагери на главините. Една добра проверка на окачването преди покупка е задължителна. Инатресна особеност е, че при дизеловите "четворки" ходовата част се износва по-бързо.
Като цяло Volkswagen Golf 4 е един много солидно изграден автомобил, заслужил си мястото на дългогодишен водач в компактния клас. Автомобилът предлага отличен за сегмента комфорт на возия и прецизно управление. Към това можем да прибавим и лесното обслужване, изключително богатата гама от модификации и ниското обезценяване на вторичния пазар.
Преди покупка на употребяван Volkswagen Golf 4 прочетете и нашия раздел за съвети и техническа информация!
Теодор Трифонов, Autoreview.bg